Inleiding
In dit hoofdstuk presenteren wij de financiële ontwikkelingen. Allereerst geven wij u inzicht in het financieel meerjarenperspectief. Na een korte uitleg krijgt u op hoofdlijnen de financiële stand van zaken te zien en welke belangrijke ontwikkelingen hier van invloed op zijn geweest.
Daarna presenteren wij u het door ons voorgestelde dekkingsplan. Gelet op de financiële uitdagingen die er liggen zijn aanvullende maatregelen helaas noodzakelijk.
Aan het einde van dit hoofdstuk gaan wij in op de het structurele financiële beeld. Vanuit haar controlerende rol is de provincie vooral geïnteresseerd in ons structurele begrotingssaldo.
Op 14 juli jl. behandelde u de kaderbrief 2021. Mede als gevolg van het coronavirus was het toen lastig om een goed financieel meerjarenperspectief te schetsen. Normaal gesproken dienen de financiële consequenties in de kadernota/kaderbrief als basis voor het opstellen van de begroting. Aangezien we hier geen meerjarig perspectief konden schetsen, is de laatst door u vastgestelde stand die uit de tweede bestuursrapportage 2020.
Hierna volgt een samenvatting van de mutaties ten opzichte van de tweede bestuursrapportage 2020. De mutaties delen we als volgt in:
Autonome ontwikkelingen | Financiële effecten van eerder genomen besluiten, verplichte aanpassingen van budgetten door maatregelen van het Rijk of de provincie en dergelijke. |
---|---|
Bestaand beleid | Budgetaanvragen om bepaalde taken anders te kunnen doen of op dezelfde wijze uit te kunnen blijven voeren. |
Nieuw beleid | Middelen voor zaken die nog niet in de begroting zijn opgenomen, maar waarvan het voorstel is om dit te doen om de doelstellingen te behalen. |
Stelpost besluitvorming raad | Reservering van middelen voor ontwikkelingen, die in de nabije toekomst op de raadsagenda komen en waarvoor, afhankelijk van de besluitvorming, extra budget noodzakelijk is. |
Technische wijzigingen | Budgetoverhevelingen naar een ander taakveld en kleine technische aanpassingen. |
Voor een nadere toelichting verwijzen we naar het nieuwe onderdeel Autorisatie in de financiële begroting.
Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Saldo na de 2e bestuursrapportage | 6.186 | 193 | 1.123 | 564 | 168 | 410 |
Mutaties begroting 2021 | ||||||
Autonome ontwikkelingen | -1.211 | -710 | -705 | -725 | ||
Bestaand beleid (actualisatie) | 153 | 101 | 94 | 196 | ||
Nieuw beleid - noodzakelijk | -587 | 54 | -43 | -43 | ||
Nieuw beleid - wenselijk | -117 | -23 | -23 | -23 | ||
Stelpost - besluitvorming raad | -153 | -92 | -242 | -242 | ||
Technische wijzigingen | -2 | -3 | -3 | -3 | ||
Totaal mutaties begroting | -1.917 | -673 | -922 | -840 | ||
Saldo begroting 2021-2024 | 6.186 | 193 | -792 | -109 | -753 | -430 |
Toelichting belangrijkste financiële ontwikkelingen
Hierna lichten wij de belangrijkste mutaties nader toe. Het gaat om de mutaties groter dan € 100.000. Bij de programma's, onderdeel 'Wat kost het?'en bij het onderdeel financiële ontwikkelingen in de financiële begroting lichten wij de mutaties groter dan € 25.000 nader toe.
Naam en omschrijving | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|
Autonome ontwikkelingen
0.4 Overhead - salarisstaat 2021 | -790 | -620 | -603 | -603 |
---|---|---|---|---|
De personeelslasten stijgen met ingang van 2021 als gevolg van CAO en pensioenpremie. De incidentele stijging van € 90.000 in 2021 is het gevolg van uw besluit om de salariskosten van de voormalige griffier als bovenformatief onder te brengen bij de ambtelijke organisatie. Verder zijn drie medewerkers van Stichting MEE Gelderse Poort in dienst getreden. Hiervoor is bestaand budget binnen het taakveld Wijkteams naar beneden bijgesteld. De extra salariskosten worden voor een bedrag van € 292.000 gedekt door het verlagen van dit budget. Zie 6.2 Wijkteams. Ook is een medewerker van onze gemeente via de provincie bij de regio gestationeerd. Hiervoor ontvangen we in 2021 een bedrag van € 97.000. Zie de wijziging bij de baten. | ||||
0.61 OZB woningen - actualisatie opbrengsten | 105 | 105 | 105 | 105 |
Op basis van de werkelijke opbrengsten in de afgelopen jaren kan de raming structureel met een bedrag van € 35.000 naar boven worden bijgesteld. | ||||
0.8 Overige baten en lasten - vervanging bij ziekte | -275 | -275 | -275 | -275 |
De afgelopen jaren blijkt dat het budget van € 275.000 voor vervanging in verband met ziekte te laag is. Uit benchmarks met andere gemeenten blijkt ook dat 5% de norm is. Bij de kaderbrief besloot u het budget te verhogen naar 5% van de loonsom. | ||||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken - leerlingenvervoer | -100 | -100 | -100 | -100 |
In 2020 heeft de regionale aanbesteding voor een nieuw vervoersysteem plaatsgevonden. Op basis van het nieuwe contract en de toename van het gebruik van het leerlingenvervoer in de afgelopen jaren moeten wij het budget verhogen. | ||||
6.2 Wijkteams - salarisstaat 2021 | 292 | 292 | 292 | 292 |
Drie medewerkers van Stichting MEE Gelderse Poort zijn bij onze gemeente in dienst getreden. Hiervoor is bestaand budget binnen taakveld Wijkteams naar beneden bijgesteld. | ||||
8.3 Wonen en bouwen - Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) | -277 | -277 | -277 | -277 |
Uit de bestuursrapportage 2020 blijkt dat de bijdrage aan de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) 2021 structureel met € 277.000 omhoog gaat. In de eerder vastgestelde begroting 2021 was dit € 301.000. Hiervan is € 100.000 meerwerk voor werkzaamheden die wij als gemeente extra door de ODR uit laten voeren. In 2021 onderzoeken hoe we dit anders vorm kunnen geven. | ||||
Verschillende taakvelden - actualisatie begroting GGD | -104 | -104 | -104 | -104 |
De begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen hebt u in de raadsvergadering van 23 juni 2020 vastgesteld. Voor de begroting van de GGD betekent dit een extra structurele last van in totaal € 104.123. | ||||
Verschillende taakvelden - IBOR 2021 (Avri) | -129 | -129 | -129 | -129 |
Wij stellen voor onze begroting aan te passen volgens de begroting Integraal Beheer Openbare Ruimte 2021 van de Avri. |
Bestaand beleid (actualisatie)
8.3 Wonen en bouwen - bouwleges | 148 | 148 | 148 | 148 |
---|---|---|---|---|
In 2021 en de volgende jaren verwachten we extra bouwleges van de projecten Het Binnen, De Allarthof, Scharenhof en Oosterweijden. Bovendien hebben wij in de begroting 2020 in verband met de PAS-discussie voorzichtigheidshalve een lage opbrengst geraamd. |
Nieuw beleid - noodzakelijk
8.1 Ruimtelijke ordening - ruimtelijke initiatieven | -400 | 0 | 0 | |
---|---|---|---|---|
Eind 2020 leggen wij het woningbouwprogramma en het woonbeleid aan u ter besluitvorming voor. De komende jaren ligt de focus op meer bouwen voor onze inwoners om aan de vraag te kunnen voldoen. Hierdoor ontstaat een toename van het aantal projecten en bestemmingsplanprocedures. De toename van het aantal projecten is breed. Zowel initiatieven rond wonen, recreëren als duurzaamheidsprojecten (zonneparken en windenergie) worden ingediend of zien we op ons afkomen. Om deze ontwikkelingen, in ieder geval in 2021, goed te kunnen managen is extra ondersteuning noodzakelijk. Het gaat hierbij om functies als projectleider, projectjurist, beleidsmedewerker ruimte en ondersteuning. Alleen dan is het mogelijk om voortvarend projecten op te pakken en de komende jaren te voldoen aan de woningbehoefte. Wij stellen u voor hiervoor een budget van € 400.000 in 2021 beschikbaar te stellen. | ||||
8.1 Ruimtelijke ordening - vergoeding ruimtelijke initiatieven | 75 | 175 | 0 | |
Op basis van het vast te stellen woningbouwprogramma en het woonbeleid leggen wij de komende jaren de focus op meer bouwen voor onze inwoners om aan de vraag te kunnen voldoen. Voor deze projecten maken wij extra kosten. Zie de voorgestelde begrotingswijziging 8.1 Ruimtelijke ordening - ruimtelijke initiatieven. |
Stelpost - besluitvorming raad
4.2 Onderwijshuisvesting - integraal huisvestingsplan (IHP) | 0 | 0 | -150 | -150 |
---|---|---|---|---|
Het nieuwe IHP is in voorbereiding. Wij bieden u dit voor de zomer 2021 ter bespreking aan. In de wetenschap dat er uit het IHP nieuwe lasten ontstaan, stellen wij u voor om vooruitlopend hierop al een stelpost in de begroting op te nemen van € 150.000 met ingang van 2023. Dit is het eerste jaar dat er daadwerkelijk kosten (kapitaallasten) kunnen ontstaan. | ||||
5.6 Media - bibliotheekwerk en leesstimulering | -150 | -109 | -109 | -109 |
Vanwege de aanpak van taalachterstanden bij kinderen en laaggeletterdheid bij volwassenen is in 2021 een extra budget van € 80.000 nodig en structureel van € 109.000. |
Dekkingsplan
Na het verwerken van de autonome ontwikkelingen, bestaand beleid, nieuw beleid, stelposten en de technische wijzigingen is de begroting meerjarig niet in evenwicht. Wij doen u de volgende voorstellen om de begroting meerjarig in evenwicht te brengen.
Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Saldo begroting voor dekkingsplan | 6.186 | 193 | -792 | -109 | -753 | -430 |
Saldo na dekkingsplan | 6.186 | 193 | 183 | 16 | -28 | 245 |
Toelichting dekkingsplan
Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
0.10 Mutaties reserves - vrijval reserve BT Doejenburg II | 750 | |||||
Gelet op de grondverkopen in de afgelopen maanden kan een deel van de reserve Bedrijventerrein Doejenburg II vrijvallen. Sinds juli 2020 hebben we bijna 1,5 ha verkocht en liggen er overeenkomsten klaar voor nog eens ruim 0,8 ha. Het gedeelte waar nog geen optie op rust is afgenomen van 3,5 ha naar 1,8 ha. De reserve kan op basis van de ontwikkelingen met een bedrag van bijna € 1,7 miljoen naar beneden bijgesteld worden. | ||||||
0.61 OZB woningen - dekking begrotingstekort | 650 | 650 | ||||
Gelet op onze doelstelling een financieel solide gemeente te zijn met een structureel sluitende begroting zien wij ons genoodzaakt tot het maken van vervelende keuzes. Om het begrotingstekort terug te brengen stellen wij u voor voorlopig een tariefsverhoging door te voeren voor de onroerende zaakbelastingen van 10% met ingang van 2023. Dit levert onze gemeente een structureel bedrag op van ca. € 650.000. | ||||||
0.8 Overige baten en lasten - budget vervanging bij ziekte | 175 | 125 | 75 | 25 | ||
Wij gaan altijd uiterst kritisch om met de vervanging wegens ziekte, desondanks is verhoging van het budget absoluut noodzakelijk. Bij de vaststelling van de kaderbrief bent u daarom akkoord gegaan met het verhogen van het budget voor vervanging bij ziekte. | ||||||
0.8 Overige baten en lasten - strategische opgaven coalitieakkoord | 15 | |||||
In het coalitieakkoord is € 450.000 beschikbaar gesteld voor de strategische opgaven. Hiervan is nog € 15.000 beschikbaar. Wij stellen u in het kader van het dekkingsplan voor dit budget vrij te laten vallen. | ||||||
6.71 - Maatwerkdienstverlening 18+ - dekking vroegsignalering | 35 | |||||
In verband met een wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is onze gemeente met ingang van 2021 verplicht een systeem van vroegsignalering in te richten. De geschatte uitvoeringskosten voor 2021 bedragen € 35.000. Deze kunnen ten laste worden gebracht van het preventiebudget. | ||||||
Totaal dekkingsplan | 975 | 125 | 725 | 675 |
Structureel meerjarenperspectief
Op grond van artikel 189 van de Gemeentewet moet u erop toezien dat de begroting reëel en structureel in evenwicht is. Met structureel evenwicht wordt bedoeld dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en de meerjarenraming volledig en realistisch zijn.
Dit is ook het toetsingskader dat de provincie gebruikt. Dit geeft een andere beeld als in het financieel meerjarenperspectief. Hier gaan we uit van alle baten en lasten in een bepaald jaar, ongeacht of deze nu incidenteel of structureel zijn.
Wanneer wij de incidentele baten en lasten uit de begroting filteren dan ontstaat meerjarig het onderstaande beeld. De jaren 2022 en 2023 laten hierbij een negatief beeld zien. In 2021 zetten wij ons in om ook deze jaren financieel in evenwicht te brengen.
Presentatie van het structureel begrotingssaldo | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Saldo begroting (voor verrekening reserves) | - 582 | - 147 | - 183 | 95 |
Toevoeging en onttrekking aan reserves | + 765 | + 164 | + 154 | + 150 |
Saldo begroting (saldo baten en lasten na dekkingsplan) | + 183 | + 16 | - 28 | + 245 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | + 1.168 | - 293 | - 206 | - 206 |
Structureel saldo begroting (saldo baten en lasten) | + 1.351 | - 276 | - 235 | + 39 |