Omschrijving
Het sociaal domein bestaat uit de beleidsvelden Wet maatschappelijke ondersteuning, jeugd en participatie. |
---|
Wat willen we (hoofddoelstelling)?
Wij willen de kansen en mogelijkheden van onze inwoners vergroten. |
---|
Externe ontwikkelingen
Vernieuwingen jeugdstelsel Beschermd wonen
Participatie Wet inburgering Vroegsignalering | ||
Beleidskaders | Jaar vaststelling | Jaar evaluatie |
---|---|---|
| ||
2010 | ||
Risico's
Gemeente lopen risico’s voor de uitgaven binnen het sociaal domein. Met name de uitgaven van de Jeugdzorg zijn hoger dan de vergoeding die wij daarvoor ontvangen via de rijksbijdrage. |
---|
TaakveldenDit programma bestaat uit verschillende taakvelden. Om u inzicht te geven in de werkzaamheden die binnen dit programma vallen presenteren wij hierna de taakvelden op hoofdlijnen. Hierbij geven wij u inzicht in de mate van ambitie en invloed, de (wettelijke) taken op dit vakgebied en waar de kosten uit bestaan.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
---|---|
Mate van invloed | Veel invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente moet de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet 2015 uitvoeren. Daarmee draagt de gemeente bij aan de zorg, ondersteuning en redzaamheid die inwoners nodig hebben om zo zelfstandig mogelijk in de samenleving mee te doen. In dit taakveld gaat het over de algemene voorzieningen, die voor iedereen vrij toegankelijk zijn. |
Doen wij meer? | De gemeenteraad heeft een grote vrijheid bij de uitvoering van deze taken. De gemeente kiest steeds meer voor het probleemgericht en functioneel inzetten van middelen en menskracht om achterstanden en risico’s te voorkomen of te beperken. Bij de algemene voorzieningen zet de gemeente Buren bescheiden in op informele hulp, mantelzorgondersteuning, vrijwilligersondersteuning en ontmoetingsmogelijkheden in dorpen. Buren valt in positieve zin op met de inzet van inwoners bij leefbaarheid en laagdrempelige hulp en ondersteuning in het sociaal domein. We werken hierbij steeds meer kerngericht. |
Wat doen we? | Door eerdere begrotingskeuzes is de ondersteuning aan verenigingen sterk teruggelopen. Het actualiseren van de infrastructuur van accommodaties is achtergebleven en wordt momenteel aangepakt. Welzijn Rivierstroom, Elk Welzijn, Mozaïek, Humanitas, GGD Gelderland-Zuid en Vluchtelingenwerk voeren welzijns- en begeleidingsopdrachten voor ons uit. We geven hierbij ruimte aan professionals. Sommige algemene voorzieningen worden voor ons door organisaties zoals STMR en MEE verzorgd. Op cruciale verbanden voert de gemeente zelf regie om samenwerking te bevorderen (jeugd, leefbaarheid, maatschappelijke ondersteuning, overleg met dorpen). Veel werk wordt gedaan, gecontracteerd of gesubsidieerd vanuit de teams. We onderzoeken hoe we nog meer maatwerk kunnen leveren aan de kernen en hoe we participatie van inwoners beter kunnen vormgeven. |
Wat kost het? | Budgetten voor dit taakveld komen grotendeels uit de algemene uitkering gemeentefonds. De verantwoording is vooral horizontaal, dus in Buren bij de eigen gemeenteraad. Voor sommige algemene voorzieningen wordt de inkoop en contractering regionaal afgesproken. Voor sommige algemene voorzieningen worden eigen bijdragen van inwoners gevraagd in vorm van contributies of entreegeld. Vaak maakt dit onderdeel uit van de exploitatie van gecontracteerde of gesubsidieerde organisaties. Incidenteel verwerven we subsidies van de provincie of van sectorfondsen. Daarvoor is meestal gemeentelijke cofinanciering nodig. |
6.2 Wijkteams | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
Mate van invloed | Veel invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | In de gemeente Buren is een gebiedsteam actief. Dit gebiedsteam noemen we Stib: Sterk in de buurt. Stib is de eerste ingang voor kinderen, jeugdigen en volwassenen die hulp of ondersteuning nodig hebben in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdwet. |
Doen wij meer? | De gemeente Buren voert alleen de wettelijke taken uit. In het kader van de Jeugdwet en de Wmo zijn dat er veel, het is een grote opgave voor de gemeente. Beide wetten bestaan uit veel onderdelen, gemeenten moeten veel zaken doen, regelen en organiseren. |
Wat doen we? | Ons gebiedsteam Stib voert de Jeugdwet en de Wmo uit. Daarvoor hebben we Wmo-consulenten en Jeugdhulpverleners in dienst. Vanuit MEE Gelderse Poort en Santé Partners (voorheen STMR) werken er ook cliëntondersteuners en maatschappelijk werkers bij Stib. Met Welzijn Rivierstroom en Mozaïek Welzijnsdiensten bestaat ook een nauwe samenwerking. |
Wat kost het? | De gemeente krijgt van het Rijk veel geld voor het uitvoeren van de Jeugdwet en de Wmo. De gemeente moet voor dat geld ook veel zaken doen, regelen en organiseren. De kosten voor Stib bestaan vooral uit personeelskosten van de gemeente en de andere organisaties die meedoen in Stib. |
6.3 Inkomensregelingen | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
Mate van invloed | Weinig invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente helpt inwoners om aan het werk te gaan. Ook ondersteunt de gemeente (startende) ondernemers. Lukt dit niet? Dan zorgt de gemeente voor een bijstandsuitkering of een bedrijfskrediet. |
Doen wij meer? | Ja. Gemeente Buren wil niet dat inwoners met een laag inkomen en hun kinderen in een sociaal isolement komen. Zij komen daarom in aanmerking voor geld om mee te doen aan sociale-, culturele- en sportactiviteiten. Dit is geregeld in de Verordening participatieregeling minima gemeente Buren. |
Wat doen we? | De inkomensregelingen worden uitgevoerd door medewerkers van het team Werk & Inkomen. Deze medewerkers stimuleren en begeleiden inwoners op weg naar de arbeidsmarkt en zelfredzaamheid. Ook stellen zij het recht op uitkeringen vast, ze controleren, leggen verplichtingen op, handhaven, verstrekken uitkeringen en geven informatie. |
Wat kost het? | De gemeente krijgt geld van het Rijk om de inkomensregelingen uit te voeren. De gemeente mag geen uitkeringen weigeren als het gekregen budget op is. In dat geval moet de gemeente zelf zorgen voor geld. |
6.4 Begeleide participatie | |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
Mate van invloed | Weinig invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente moet de Wet sociale werkvoorziening (WSW) uitvoeren. De WSW is bedoeld voor mensen die door een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking niet onder normale omstandigheden kunnen werken. De gemeente moet ervoor zorgen dat inwoners met een WSW-indicatie (in of via een sociale werkvoorziening) toch kunnen werken. |
Doen wij meer? | Nee, we voeren uit wat er in de WSW staat. |
Wat doen we? | De gemeente Buren heeft de uitvoering van de WSW uitbesteed aan de Werkzaak Rivierenland. De Werkzaak Rivierenland voert haar taken uit in het verband van een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Daarmee is de gemeente – samen met de andere gemeenten in Rivierenland - eigenaar van de Werkzaak Rivierenland. Wat de Werkzaak Rivierenland voor ons uitvoert ligt vast in de WSW. Hoe de Werkzaak Rivierenland de WSW uitvoert wordt bepaald door het (Dagelijks en Algemeen) Bestuur van de Werkzaak Rivierenland. |
Wat kost het? | De gemeente krijgt geld van het Rijk om de WSW uit te voeren. Hiermee betalen we de Werkzaak Rivierenland. De gemeente mag de uitvoering van de WSW niet beperken als het gekregen budget op is. In dat geval moet de gemeente zelf zorgen voor geld. |
6.5 Arbeidsparticipatie | |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
Mate van invloed | Veel invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Het doel van deze wetten is om zoveel mogelijk mensen, met of zonder beperkingen, zo snel mogelijk werk te laten vinden. De gemeente moet deze mensen zo maximaal mogelijk helpen bij de arbeidsinschakeling en voorzieningen aanbieden gericht op arbeidsinschakeling. |
Doen wij meer? | Nee, we voeren alleen uit wat wettelijk verplicht is. |
Wat doen we? | De arbeidsparticipatie wordt uitgevoerd door medewerkers van het team Werk & Inkomen. Deze medewerkers stimuleren en begeleiden inwoners op weg naar de arbeidsmarkt en zelfredzaamheid. Daarbij kopen zij diensten in bij onder andere re-integratiebedrijven en jobcoaches. |
Wat kost het? | De gemeente krijgt geld van het Rijk voor de arbeidsparticipatie van inwoners. Hiermee betalen we de re-integratieactiviteiten en de stimulerende maatregelen om inwoners weer (zo snel mogelijk) aan het werk te helpen. |
6.6 Maatwerkvoorzieningen | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
Mate van invloed | Veel invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente moet de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uitvoeren. Bij het onderdeel Maatwerkvoorzieningen gaat het erom dat de gemeente zorgt dat inwoners met een beperking of met chronische psychische of psychosociale problemen, waar nodig, ondersteuning krijgen: |
Doen wij meer? | Nee. |
Wat doen we? | De gemeente heeft een gebiedsteam genaamd Stib. Binnen Stib werken onder andere medewerkers Wmo. Deze medewerkers gaan bij een vraag in gesprek met diegene die de vraag heeft. Waar mogelijk wordt bij dit gesprek ook de mantelzorger betrokken. |
Wat kost het? | De gemeente krijgt geld van de rijksoverheid om de Wmo uit te voeren. De gemeente mag geen maatwerkvoorziening weigeren als het gekregen budget op is. Dan moet de gemeente zelf zorgen voor geld. |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
Mate van invloed | Veel invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Wij moeten de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uitvoeren. De overheid vindt het belangrijk dat inwoners zelfredzaam zijn. Ook vindt zij het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Als dat lastig is, hebben wij de taak hierbij te ondersteunen. Dit moet zoveel mogelijk gebeuren in de eigen leefomgeving. |
Doen wij meer? | Nee. |
Wat doen we? | De gemeente Buren heeft een gebiedsteam: Stib. Binnen Stib werken onder andere medewerkers Wmo. Deze medewerkers gaan bij een vraag in gesprek met diegene die de vraag heeft. Indien gewenst kan hierbij iemand aansluiten die de vrager ondersteunt. Samen wordt er gekeken wat er speelt en wat een passende oplossing kan zijn. Als er ondersteuning nodig is, dan regelt Stib die. |
Wat kost het? | Wij krijgen geld van de rijksoverheid om de Wmo uit te voeren. Wij mogen geen maatwerkvoorziening weigeren als het gekregen geld op is. Dan moeten we zelf zorgen voor geld. Voor bijna alle ondersteuning moet de inwoner een eigen bijdrage betalen. De hoogte hangt af van het inkomen en vermogen. De hoogte van de eigen bijdrage wordt berekend en geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het CAK geeft vervolgens het ontvangen bedrag weer terug aan de gemeente. |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
Mate van invloed | Veel invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente moet de Jeugdwet uitvoeren. In deze wet staat dat de gemeente ervoor verantwoordelijk is dat jeugdigen die jeugdhulp nodig hebben, de benodigde jeugdhulp krijgen. De gemeente moet zorgen dat de toegang tot jeugdhulp goed ingericht is (deskundige toeleiding naar de benodigde ondersteuning). De voorziening die wordt ingezet moet de jeugdige in staat stellen: |
Doen wij meer? | Nee, we voeren de Jeugdwet uit. |
Wat doen we? | De toegang tot jeugdhulp heeft de gemeente belegd bij Stib. Goed opgeleide jeugdmedewerkers zorgen voor de toeleiding tot jeugdhulp. De inkoop van jeugdzorg is regionaal geregeld, hiervoor hebben we een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Regio Rivierenland. We hebben ervoor gezorgd dat er voldoende jeugdhulp beschikbaar is. Er zijn afspraken gemaakt met gecertificeerde instellingen. Dit zijn instellingen die goedgekeurd zijn om de kinderbescherming en jeugdreclassering uit te voeren. De gemeente heeft afspraken gemaakt met Jeugdbescherming Gelderland, William Schrikker Groep, Leger des Heils en de SGJ Christelijke Jeugdzorg. |
Wat kost het? | De gemeente krijgt geld van de rijksoverheid om de Jeugdwet uit te voeren. De gemeente mag geen jeugdzorg weigeren als het gekregen budget op is. Dan moet de gemeente zelf zorgen voor geld. Voor de ontvangen hulp betalen inwoners geen eigen bijdrage. |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
Mate van invloed | Veel invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Wij voeren de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) uit. Wij zijn verantwoordelijk voor zorg en ondersteuning voor volwassenen. Bijzonder onderdeel is de 'Geëscaleerde zorg'. Hieronder vallen verschillende vormen van tijdelijke opvang voor volwassenen: |
Doen wij meer? | Nee. |
Wat doen we? | De gemeente Nijmegen voert als centrumgemeente de taken voor opvang en beschermd wonen uit en is verantwoordelijk voor de inzet van de budgetten. De GGD Gelderland-Zuid voert in opdracht van Nijmegen een aantal taken uit in de toegang tot opvang en beschermd wonen. Medewerkers van de GGD doen het onderzoek en voeren de eerste gesprekken als mensen een indicatie voor beschermd wonen aanvragen. |
Wat kost het? | Centrumgemeente Nijmegen voert de regie en krijgt geld van het Rijk om de taken op het gebied van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang uit te voeren. Vanaf 2021 krijgen alle individuele gemeenten de verantwoordelijkheid (en ook het budget) voor de taken Beschermd Wonen. De centrumgemeente ontvangt dan alleen nog het regionale budget voor Maatschappelijke Opvang. De individuele gemeenten staan nu voor de opgave om zich voor te bereiden op hun nieuwe taken. |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
Mate van invloed | Veel invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente moet de Jeugdwet uitvoeren. In deze wet staat dat de gemeente verantwoordelijk is voor de kinderbescherming en de jeugdreclassering. |
Doen wij meer? | Nee. |
Wat doen we? | De gemeente heeft afspraken gemaakt met gecertificeerde instellingen. Dat zijn instellingen die goedgekeurd zijn om de kinderbescherming en jeugdreclassering uit te voeren. De gemeente heeft afspraken gemaakt met Jeugdbescherming Gelderland, William Schrikker Groep, Leger des Heils en de SGJ Christelijke Jeugdzorg. |
Wat kost het? | De gemeente krijgt geld van de rijksoverheid om de Jeugdwet uit te voeren. De gemeente mag geen jeugdzorg weigeren als het gekregen budget op is. Dan moet de gemeente zelf zorgen voor geld. Voor de ontvangen hulp betalen inwoners geen eigen bijdrage. |
7.1 Volksgezondheid | |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
Mate van invloed | Weinig invloed |
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | We voeren de Wet Publieke Gezondheid (WPG) uit. We doen ons best om gezondheidsproblemen te voorkomen. De GGD voert jaarlijks een onderzoek uit onder een deel van de Burense bevolking. Daarnaast hebben we een taak als het gaat om rampen en calamiteiten. Dan gaat het bijvoorbeeld om het geven van voorlichting en de opvang van slachtoffers. In de wet staat ook dat we iedere vier jaar een beleidsplan moeten maken. Het huidige beleidsplan loopt tot en met 2020. In 2021 nemen we onze nieuwe ambities met betrekking tot gezondheid op in het integraal beleidsplan sociaal domein. De jeugdgezondheidszorg is ook onderdeel van deze wet. Die wet schrijft nauwkeurig voor hoe vaak en op welke momenten een consultatiebureau of de GGD (op scholen) kinderen moet zien voor zaken als meten, wegen en inenten. |
Doen wij meer? | Voor de algemene volksgezondheid schrijft de wet alleen voor dat we actief moeten zijn. Daardoor is het lastig om aan te geven wát nu precies de wettelijke plicht is. Je zou kunnen zeggen dat een minimale inspanning wettelijk verplicht is. Gelet op het toenemende belang van gezondheid, met name op het gebied van preventie, zijn wij de afgelopen jaren actiever geworden op dit gebied. |
Wat doen we? | We werken samen met het basisonderwijs. |
Wat kost het? | We krijgen geld van de rijksoverheid om deze taak uit te voeren. Organisaties zoals de GGD, IrisZorg en Santé ontvangen van ons een bijdrage voor de uitvoering van bovengenoemde taken. |