0.4 Overhead |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
---|
Mate van invloed | Veel invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Tot dit taakveld behoren de kosten van de zogenaamde overhead. Dit wil zeggen: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Dit taakveld is in het leven geroepen om een betere vergelijking tussen gemeenten mogelijk te maken. |
---|
Doen wij meer? | Dit is een zeer breed taakveld, omdat hier alle ondersteuning aan het primaire proces aan is verbonden. Denk hierbij aan ICT, financiën en leidinggevenden in de organisatie. In die zin doen we meer dan wettelijk verplicht: dit zijn in de huidige inrichting van de organisatie noodzakelijke onderdelen om het primaire proces te ondersteunen. |
---|
Wat doen we? | Onder dit taakveld verantwoorden we de activiteiten van de volgende onderdelen van de gemeente: · Leidinggevenden primair proces (hiërarchisch); · Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie; · P&O / HRM; · Inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement); · Interne en externe communicatie, m.u.v. klantcommunicatie (KCC); · Juridische zaken; · Bestuurszaken en bestuursondersteuning; · Informatievoorziening en automatisering (ICT); · Beheer basisregistraties · ICT-dienstverlening voor de gemeente West Maas en Waal en de ODR; · Informatiebeheer, zowel fysiek als digitaal; · Facilitaire zaken en Huisvesting; · Managementondersteuning primair proces: secretariaten, officemanagement en managementassistentie in het primair proces |
---|
Wat kost het? | De kosten zijn divers. Voor een groot deel gaan de kosten van dit taakveld naar de inzet van ambtenaren die voor onze organisatie werken. Maar uit de beschikbare middelen bekostigen we ook organisatiebrede informatiesystemen, ondersteuning op inkoop en het gemeentehuis. We betalen een bijdrage aan de regio Rivierenland voor ondersteuning bij inkoop en een bijdrage aan het Regionaal Archief Rivierenland voor een gedeelte van onze archivering. Uiteindelijk komt al deze bekostiging uit de algemene middelen van de gemeente. |
---|
0.5 Treasury |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Het taakveld Treasury gebruiken we voor onze financieringsfunctie. We verwerken de rentekosten en -inkomsten van leningen en daarnaast de winstuitkeringen van beleggingen via dit taakveld. Het taakveld heeft dus een financiële functie: we voeren meestal geen activiteiten uit waar inwoners direct iets van merken. |
---|
Doen wij meer? | Nee. Wij zijn gebonden aan een wettelijk kader en we doen niet meer dan dat. Zo zijn er regels voor het aantrekken en uitzetten van gelden waar we aan moeten voldoen. We mogen alleen gelden aantrekken of uitzetten bedoeld voor een publieke taak. We kunnen dat niet allen doen om daarmee inkomsten te genereren zoals bijvoorbeeld een bank dat doet. |
---|
Wat doen we? | Binnen dit taakveld verantwoorden we het aantrekken en uitzetten van gelden binnen onze gemeente en eventuele rendementen op die leningen en beleggingen. Hierbij kun je denken aan het belang dat wij net als veel andere gemeenten hebben als aandeelhouder in de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) of waterleidingbedrijf Vitens. De uitvoering van de treasuryfunctie is belegd bij ons financiële team. |
---|
Wat kost het? | De kosten van dit taakveld bestaan met name uit de rentekosten van kort- en langlopende geldleningen. Ook verantwoorden we hier de rente berekend over onze (des-)investeringen (de omslagrente). De opbrengsten van dit taakveld bestaan uit de rente opbrengsten van aangetrokken geldleningen (bij een negatief rentetarief) en winstuitkeringen van de BNG en Vitens. |
---|
0.61 OZB Woningen |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Veel invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente moet de Wet WOZ uitvoeren. De afkorting WOZ staat voor Waardering Onroerende Zaken. Volgens de wet WOZ moet de gemeente elk jaar de waarde vaststellen van allerlei soorten onroerende zaken, waaronder alle woningen.
We houden hierbij rekening met onderlinge verschillen in bijvoorbeeld grootte van het perceel, inhoud van de woning, bijgebouwen en de ligging. In het taxatieverslag van de woningen kunt u zien met welke andere woningen de woning is vergeleken. |
---|
Doen wij meer? | Nee. Wel stellen we elk jaar prioriteiten, omdat het om zoveel taxaties gaat. Het ene jaar besteden we bijvoorbeeld extra aandacht aan woningen in aanbouw, een ander jaar richten we ons bijvoorbeeld op recreatiewoningen. |
---|
Wat doen we? | De gemeente Buren taxeert zelf. Voor specifieke onderwerpen huren we soms een deskundige in. Als gemeente worden we bij de uitvoering van de WOZ ieder jaar op meerdere momenten gecontroleerd door de landelijke Waarderingskamer. Hierbij wordt bijvoorbeeld de kwaliteit van de taxaties getoetst, het op tijd beschikken aan het begin van het jaar en het op tijd afhandelen van bezwaarschriften.
De waarde van een woning is van belang voor het bedrag aan OZB (Onroerende Zaak Belastingen).
De gemeenteraad bepaalt ieder jaar (vooraf) hoe hoog de totale OZB opbrengst moet zijn. Als de huizenprijzen dalen, leiden lagere WOZ-waarden tot een hoger OZB-tarief. Als de huizenprijzen stijgen, leiden hogere WOZ-waarden tot een iets lager OZB-tarief. |
---|
Wat kost het? | Het grootste deel van de uitgaven bestaat uit personeelskosten voor het taxeren van panden, het bijhouden van de administratie, het behandelen van bezwaarschriften en proceskostenvergoeding. Daarnaast zijn er kosten voor bijvoorbeeld het gebruik van gegevens van het kadaster en voor specifieke software. Wilt u weten hoeveel geld er dit jaar precies in dit taakveld omgaat? Dat staat in de begroting. |
---|
0.62 OZB Niet-woningen |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Veel invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente moet de Wet WOZ uitvoeren. De afkorting WOZ staat voor Waardering Onroerende Zaken. Volgens de Wet WOZ moet de gemeente elk jaar de waarde vaststellen van allerlei soorten onroerende zaken, waaronder alle niet-woningen. Met 'niet-woning' bedoelen we alle soorten vastgoed behalve woningen, zoals een bedrijfshal, een kantoorgebouw, een winkel en een horecagelegenheid. Dit noemen we commercieel vastgoed. Overige panden, zoals scholen, sportlocaties, zorgcentra en het gemeentehuis noemen we incourant vastgoed. Ook een combinatiepand, zoals een winkel met woning, is in veel gevallen een niet-woning. |
---|
Doen wij meer? | Nee. Wel stellen we elk jaar prioriteiten, omdat het om zoveel taxaties gaat. Dat betekent dat de gemeente aangeeft op welke onderwerpen we extra letten, bijvoorbeeld sportlocaties, zorgcentra of leegstaande panden. |
---|
Wat doen we? | De WOZ-waarde wordt bepaald aan de hand van een taxatie. Deze taxatie bepalen we meestal aan de hand van een rekenmodel, op basis van vergelijking met huurprijzen en verkoopcijfers van soortgelijke panden. We houden hierbij rekening met onderlinge verschillen in bijvoorbeeld type van het gebouw, grootte, perceeloppervlakte en niet te vergeten: ligging. Voor commercieel vastgoed is ligging vaak het allerbelangrijkste. De WOZ-waarde komt overeen met de waarde van een object, zoals ook een makelaar deze zou vaststellen. We noemen dit de “waarde in het economische verkeer”.
De waarde van het pand is van belang voor het bedrag aan OZB (Onroerende Zaak Belastingen). De gemeenteraad bepaalt ieder jaar (vooraf) hoe hoog de totale OZB-opbrengst moet zijn. Als de prijzen dalen, leiden lagere WOZ-waarden tot een hoger OZB-tarief. Als de prijzen stijgen, leiden hogere WOZ-waarden tot een iets lager OZB-tarief. Bij niet-woningen betalen zowel de eigenaren als de gebruikers OZB.
De gemeente Buren taxeert zelf. Voor specifieke onderwerpen huren we soms een deskundige in. Als gemeente worden we bij de uitvoering van de WOZ ieder jaar op meerdere momenten gecontroleerd door de Waarderingskamer. Hierbij wordt bijvoorbeeld de kwaliteit van de taxaties getoetst, het op tijd beschikken aan het begin van het jaar en het op tijd afhandelen van bezwaarschriften. |
---|
Wat kost het? | Het grootste deel van de uitgaven bestaat uit personeelskosten voor het taxeren van panden, het bijhouden van de administratie, het behandelen van bezwaarschriften en proceskostenvergoeding. Daarnaast zijn er kosten voor bijvoorbeeld het gebruik van gegevens van het kadaster en voor specifieke software. Wilt u weten hoeveel geld er dit jaar precies in dit taakveld omgaat? Dat staat in de begroting. |
---|
0.64 Belastingen overig |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Veel invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente mag zelf bepalen welke lokale belastingen ze wil opleggen (buiten de onroerende zaak belasting (OZB), die is verplicht). Denk aan belasting op honden, forensen, parkeren, reclame en precario. De gemeente Buren heeft gekozen voor hondenbelasting en precariobelasting.
Bij de uitvoering van de hondenbelasting moeten we ons houden aan wettelijke voorschriften.
Hetzelfde geldt voor de precariobelasting. De gemeente Buren heft belasting op buizen, kabels, draden of leidingen die in gemeentegrond liggen. De minister heeft in 2016 besloten deze vorm van precariobelasting binnen 10 jaar af te schaffen. Het tarief dat de gemeente in 2016 hanteerde, mag niet meer verder stijgen. Hierin zijn we verplicht om de wet te volgen. |
---|
Doen wij meer? | Ja. Honden- en precariobelasting zijn niet wettelijk verplicht. We heffen deze belastingen, omdat we geld nodig hebben voor onze dienstverlening en bijvoorbeeld het onderhoud van wegen, groen en maatschappelijke voorzieningen. |
---|
Wat doen we? | De gemeente Buren legt de aanslagen hondenbelasting en precariobelasting zelf op. De aanslag hondenbelasting is gebaseerd op het aantal honden dat iemand heeft. Als u in de loop van het jaar een hond krijgt, ontvangt u over een gedeelte van het jaar een aanslag en niet over het gehele jaar. De gemeente controleert de gegevens via een jaarlijkse steekproef aan de hand van huisbezoeken. Voor deze controles huren we tijdelijk iemand in.
De aanslag precariobelasting is gebaseerd op het aantal strekkende meters buizen, kabels, draden of leidingen dat in gemeentegrond ligt. Een voorbeeld hiervan is gasleiding die in gemeentegrond ligt. De precariobelasting moet betaald worden door de eigenaar / netbeheerder van de leidingen. In Buren is dat zijn Liander en Tennet. |
---|
Wat kost het? | De uitvoeringskosten zijn heel beperkt. We hebben specifieke software voor het bijhouden van de administratie, die ook gebruikt wordt voor de overige belastingen zoals OZB. Daarnaast huren we iemand in voor de hondencontroles. Wilt u weten hoeveel geld er dit jaar precies in dit taakveld omgaat? Dat staat in de begroting. |
---|
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De algemene uitkering en de overige uitkeringen uit het gemeentefonds zijn de belangrijkste inkomstenbronnen van de gemeente Buren. Jaarlijks krijgen we rond de € 32 miljoen uitgekeerd vanuit het Rijk. Daarmee bekostigen we een groot deel van de activiteiten die we opnemen in de begroting. |
---|
Doen wij meer? | Nee. De gemeente moet dit taakveld hebben en voert de volgende werkzaamheden uit binnen dit taakveld: Het Rijk baseert de algemene uitkering voor het gemeentefonds op zo’n 60 maatstaven. Deze maatstaven zijn onder meer het aantal kernen, het aantal inwoners en het aantal bijstandsgerechtigden.
Het Rijk stuurt de gemeente drie keer per jaar een brief (ook wel circulaire genoemd) met daarin de laatste verwachtingen voor de uitkeringen die de gemeente ontvangt. We berekenen dan wat dat voor gemeente Buren betekent. Dat doen we met een speciaal softwareprogramma. Daarmee kunnen we specifiek de inkomsten ramen die we verwachten uit de algemene uitkering en overige uitkeringen.
Deze wijzigingen verwerken we onder meer bij de Kadernota en waar mogelijk in de 2-maandsrapportages. |
---|
Wat doen we? | Het beheren van de algemene uitkering kost, behalve een vergoeding voor het softwarepakket en de ambtelijke uren, geen geld. De geraamde inkomsten zijn noodzakelijk om de begroting te voeden met voldoende middelen. |
---|
Wat kost het? | De algemene uitkering is een algemeen dekkingsmiddel. Deze inkomsten zijn niet gekoppeld aan specifieke uitgaven. |
---|
0.8 Overig baten en lasten |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Dit is een wettelijk verplicht taakveld, waarop de gemeente bijhoudt welke overige baten (inkomsten) en lasten (uitgaven) zij heeft. Overige baten en lasten zijn het type lasten dat niet direct toegerekend kan worden aan één taakveld of waar nog een bestemming voor moet komen. Onder dit taakveld staan dus bijvoorbeeld stelposten (bijvoorbeeld een nog niet verwerkte bezuiniging) of de post onvoorzien. |
---|
Doen wij meer? | Nee. De gemeente moet dit taakveld hebben en voert geen extra werkzaamheden uit binnen dit taakveld. |
---|
Wat doen we? | We doen niets specifiek voor dit taakveld, behalve het ramen van een aantal specifieke budgetten en het verantwoorden van de daadwerkelijke ontwikkelingen op deze budgetten. Het is een financieel taakveld. |
---|
Wat kost het? | De budgetten die we ramen op dit taakveld, zijn vooral bedoeld om mutaties gaandeweg het jaar op te vangen. We maken dus geen kosten voor dit taakveld, maar houden op dit taakveld verschillende budgetten bij en verdelen die indien nodig naar de specifieke taakvelden. |
---|
0.9 Vennootschapsbelasting |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Sinds 2016 zijn wij belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. Wij moeten voor onze ondernemersactiviteiten aangifte vennootschapsbelasting doen. Dat kan ook een nihilaangifte zijn. |
---|
Doen wij meer? | Nee. |
---|
Wat doen we? | We doen elk jaar een aangifte vennootschapsbelasting. |
---|
Wat kost het? | Als we voor onze ondernemersactiviteiten winst maken, moeten we daarover belasting betalen. Verliezen die we maken als gemeente worden hiervan afgehaald. Het kan dus ook zijn dat we geen belasting betalen, omdat we verlies hebben geleden. |
---|
0.10 Mutaties reserves |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Wij moeten in beeld houden welke reserves worden gebruikt. Via dit taakveld verwerken we onttrekkingen uit en stortingen in de reserves. Daarmee is dit enkel een financieel taakveld. |
---|
Doen wij meer? | Nee. Wij houden de onttrekkingen en stortingen bij en wij gebruiken dit inzicht om de reservepositie in beeld te houden. De voorwaarden die we aan de reserves stellen, hebben we vastgelegd in de nota reserves en voorzieningen. |
---|
Wat doen we? | Dit taakveld levert geen direct zichtbare resultaten in de gemeente op, het is enkel een financieel taakveld. |
---|
Wat kost het? | Behalve de ambtelijke inzet van het team financiën, maken we voor dit taakveld geen kosten. |
---|
0.11 Resultaat van de rekening baten en lasten |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Dit taakveld is noodzakelijk om het saldo van de begroting en jaarrekening van onze gemeente te verantwoorden. Hiermee maken we inzichtelijk wat we verwachten over te houden of tekort te komen. |
---|
Doen wij meer? | Nee. Dit is een taakveld dat we formeel nodig hebben om een aantal (boekhoudkundige) posten in de begroting een plekje te geven. We kunnen ook niets meer doen dan wettelijk verplicht is op dit taakveld. |
---|
Wat doen we? | Met dit taakveld zorgen we ervoor dat we het saldo van de begroting en jaarrekening in beeld houden. Dat is van belang omdat het saldo van de begroting datgene is waar we jaarlijks op sturen. De begroting moet in structureel evenwicht zijn. |
---|
Wat kost het? | Omdat er geen activiteiten zijn verbonden aan dit taakveld, maken we feitelijk geen kosten. Het beheer van dit taakveld is onderdeel van de financiële functie van de gemeente. Dit beheer valt binnen de reguliere ambtelijke uren. |
---|