Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
Baten na de 2e bestuursrapportage | 41.034 | 44.514 | 43.958 | 42.761 | 42.792 | 42.964 |
Mutaties begroting 2021 | ||||||
Autonome ontwikkelingen | 1.355 | 1.255 | 1.218 | 1.198 | ||
0.4 Overhead - salarisstaat 2021 | 97 | 17 | ||||
0.5 Treasury - beleggingen | -30 | -30 | -30 | -30 | ||
0.61 OZB woningen - actualisatie opbrengsten | 105 | 105 | 105 | 105 | ||
Overige wijzigingen | 1.183 | 1.163 | 1.143 | 1.123 | ||
Overige wijzigingen | ||||||
Totaal ontwikkelingen | 1.354 | 1.254 | 1.217 | 1.197 | ||
Totaal baten | 44.514 | 45.312 | 44.015 | 44.009 | 44.161 | |
Lasten | ||||||
Lasten na de 2e bestuursrapportage | 10.473 | 10.077 | 10.084 | 10.050 | 9.991 | |
Mutaties begroting 2021 | ||||||
Autonome ontwikkelingen | 1.284 | 1.099 | 1.082 | 1.082 | ||
0.4 Overhead - salarisstaat 2021 | 790 | 620 | 603 | 603 | ||
0.4 Overhead - stelpost individueel keuzebudget (IKB) | 35 | 35 | 35 | 35 | ||
0.8 Overige baten en lasten - vervanging bij ziekte | 275 | 275 | 275 | 275 | ||
Overige wijzigingen | 184 | 169 | 169 | 169 | ||
Bestaand beleid (actualisatie) | 25 | 18 | 21 | 24 | ||
Overige wijzigingen | 25 | 18 | 21 | 24 | ||
Nieuw beleid - noodzakelijk | 81 | |||||
04. Overhead - procesmanager IBOR | 81 | |||||
Nieuw beleid - wenselijk | 21 | 21 | 21 | 21 | ||
0.4 Overhead - waardering personeel | 21 | 21 | 21 | 21 | ||
Technische wijzigingen | -232 | -317 | -317 | -317 | ||
Totaal ontwikkelingen | 1.179 | 821 | 807 | 810 | ||
Totaal lasten | 10.235 | 10.471 | 11.257 | 10.907 | 10.858 | 10.802 |
Saldo voor bestemming | 30.800 | 34.044 | 34.058 | 33.112 | 33.153 | 33.361 |
Mutaties reserves | ||||||
0.10 Mutaties reserves - verdeling reserves over de programma's | ||||||
0.11 Mutaties reserves - aanvulling weerstandsvermogen | ||||||
0.10 Reserves - actualisatie reserve ICT | -7 | -50 | -50 | -50 | ||
Totaal mutaties reserves | -7 | -50 | -50 | -50 | ||
Saldo na bestemming | 32.908 | 36.811 | 34.074 | 33.276 | 33.307 | 33.511 |
Toelichting ontwikkelingen
Mutaties begroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
0.4 Overhead - salarisstaat 2021 | 97 | 17 | 0 | 0 |
Een medewerker van onze gemeente is gedetacheerd bij de provincie, voorlopig voor een periode van ruim één jaar. Hiervoor ontvangen wij in 2021 een vergoeding van € 97.000. | ||||
0.5 Treasury - beleggingen | -30 | -30 | -30 | -30 |
Wij verwachten de komende jaren op basis van de bijgestelde regelgeving en winstverwachtingen (wegens grote investeringen) een structureel lagere dividenduitkering van Vitens. | ||||
0.61 OZB woningen - actualisatie opbrengsten | 105 | 105 | 105 | 105 |
Op basis van de werkelijke opbrengsten in de afgelopen jaren kan de raming structureel met een bedrag van € 35.000 naar boven worden bijgesteld. | ||||
Bestaand beleid (actualisatie) | ||||
0.10 Reserves - actualisatie reserve ICT | -7 | -50 | -50 | -50 |
De onttrekkingen aan de reserve ICT zijn vanaf 2021 tot en met 2024 aangepast, omdat deze reserve in 2021 leeg loopt. Een reserve mag niet negatief zijn. | ||||
0.11 Mutaties reserves - aanvulling weerstandsvermogen | 905 | 0 | 0 | 0 |
Voor de begroting 2021 hebben we opnieuw de risico-inventarisatie gedaan. Hieruit blijkt dat we € 905.000 extra moeten reserveren voor risico's in het weerstandsvermogen. Dit bedrag onttrekken we uit het vrije gedeelte van de algemene reserve. Voor meer informatie verwijzen we naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. | ||||
Lasten | ||||
Autonome ontwikkelingen | ||||
0.4 Overhead - salarisstaat 2021 | 790 | 620 | 603 | 603 |
De personeelslasten stijgen met ingang van 2021 als gevolg van CAO en pensioenpremie. De incidentele stijging van € 90.000 in 2021 is het gevolg van uw besluit om de salariskosten van de voormalige griffier als bovenformatief onder te brengen bij de ambtelijke organisatie. Verder zijn drie medewerkers van Stichting MEE Gelderse Poort in dienst getreden. Hiervoor is bestaand budget binnen het taakveld Wijkteams naar beneden bijgesteld. De extra salariskosten worden voor een bedrag van € 292.000 gedekt door het verlagen van dit budget. Zie 6.2 Wijkteams. Ook is een medewerker van onze gemeente via de provincie bij de regio gestationeerd. Hiervoor ontvangen we in 2021 een bedrag van € 97.000. Zie de wijziging bij de baten. | ||||
0.4 Overhead - stelpost individueel keuzebudget (IKB) | 35 | 35 | 35 | 35 |
We ramen de loonkosten, inclusief het bedrag voor het IKB. In de praktijk nemen medewerkers verlof op uit het IKB. Het IKB keren we dan niet uit in salaris. Met deze stelpost verlagen we de salariskosten. Op basis van ervaringscijfers blijkt dat medewerkers vaker kiezen voor salaris in plaats van verlof. Als gevolg hiervan stellen wij voor de stelpost te verlagen. | ||||
0.8 Overige baten en lasten - vervanging bij ziekte | 275 | 275 | 275 | 275 |
De afgelopen jaren blijkt dat het budget van € 275.000 voor vervanging in verband met ziekte te laag is. Uit benchmarks met andere gemeenten blijkt ook dat 5% de norm is. Bij de kaderbrief besloot u het budget te verhogen naar 5% van de loonsom. | ||||
Bestaand beleid (actualisatie) | ||||
0.11 Mutaties reserves - aanvulling weerstandsvermogen | 905 | 0 | 0 | 0 |
Voor de begroting 2021 hebben we opnieuw de risico-inventarisatie gedaan. Hieruit blijkt dat we € 905.000 extra moeten reserveren voor risico's in het weerstandsvermogen. Dit bedrag onttrekken we uit het vrije gedeelte van de algemene reserve. Voor meer informatie verwijzen we naar de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. | ||||
Nieuw beleid - noodzakelijk | ||||
04. Overhead - procesmanager IBOR | 81 | 0 | 0 | 0 |
Onze gemeente heeft met de Avri een dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten. Zij voeren voor ons het onderhoud uit in de openbare ruimte, de zogenaamde IBOR-taken en daarnaast de taken op het gebied van afval. | ||||
Nieuw beleid - wenselijk | ||||
0.4 Overhead - waardering personeel | 21 | 21 | 21 | 21 |
Als goed werkgever is het wenselijk om zo nu en dan iets te kunnen doen in het kader van waardering naar het personeel. Hierbij valt te denken aan het organiseren van een teambijeenkomst op een locatie buiten het gemeentehuis of het verstrekken van een kerstattentie. We stellen hierbij de voorwaarde dat dit budget besteed wordt bij lokale ondernemers om de lokale economie te stimuleren. |
Overige ontwikkelingen
Hier geven wij op hoofdlijnen inzicht in de overige ontwikkelingen. Dit zijn autonome ontwikkelingen en ontwikkelingen binnen het bestaande beleid met een financiële impact kleiner dan € 25.000 of begrotingswijzigingen die op meerdere taakvelden betrekking hebben.
Baten
Autonome ontwikkelingen - € 1.183.000 in 2021
De ontwikkeling betreft de verwerking van het coalitieakkoord die op meerdere taakvelden binnen verschillende programma's terugkomt. Binnen dit programma gaat het om een bedrag van € 1,2 miljoen door de verhoging van de onroerende zaakbelastingen. Hiertegenover staat de vermindering van de hondenbelasting voor een bedrag van € 20.000.
Lasten
Autonome ontwikkelingen - € 184.000 in 2021
De belangrijkste ontwikkeling betreft de verwerking van het coalitieakkoord. Binnen dit programma gaat het om de inhuur voor het verbeteren van de inkoop (€ 91.000). Verder is er sprake van hogere kosten voor de verzekeringen binnen dit programma (€ 50.000). Ook hebben wij de in de kaderbrief opgenomen post onvoorzien van € 25.000 verwerkt en hebben wij de raming aan moeten passen voor onze abonnementen en verzendkosten (€ 17.000).
Bestaand beleid (actualisatie) - € 25.000 in 2021
Het gaat hierbij om enkele kleine budgetaanpassingen.
Reserves
De mutatie in de reserve ICT betreft een correctie van de onttrekking aan de reserve ten gunste van de exploitatie. De reserve is heeft onvoldoende saldo voor de structurele onttrekking. Zie ook het onderdeel reserves.