0.1 Bestuur |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
---|
Mate van invloed | Veel invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Het bestuur van de gemeente bestaat uit de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders (B&W) en de burgemeester. Zij hebben ieder hun taken en bevoegdheden.
De gemeenteraad De gemeenteraad heeft drie hoofdtaken: kaders stellen, controleren en volksvertegenwoordiging.
Kaders: de raad bepaalt op hoofdlijnen hoe en binnen welke grenzen de gemeente wordt bestuurd. In de praktijk betekent dit dat de raad het college kan vragen of opdracht kan geven een onderwerp aan te pakken en met een voorstel te komen richting raad. Natuurlijk kan het college van B&W daarvoor ook zelf het initiatief nemen.
Controle: De gemeenteraad controleert of het college van B&W en de burgemeester de stad/kernen goed besturen en zich houden aan de opdrachten van de raad en de juridische en financiële grenzen die de raad daarbij heeft gesteld.
Volksvertegenwoordiging: De inwoners van de gemeente kiezen om de vier jaar hun vertegenwoordigers in de gemeenteraad. Het vertegenwoordigen van de inwoners is de belangrijkste taak van de raad en is in feite ook het bestaansrecht van de raad. Om dat goed te kunnen doen is direct contact met u als inwoner nodig. Om te weten wat er leeft. Daarom zoekt de gemeenteraad manieren om met mensen te praten en te zien wat iedereen bezighoudt. Door het voeren van gesprekken met wijk- en dorpsraden, belangenorganisaties, maatschappelijke instellingen en bedrijfsleven én met het bezoeken van wijken en kernen, probeert de raad dit in te vullen.
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) Het College van B&W is belast met het dagelijks bestuur van de gemeente. De gemeenteraad controleert het college en zet de grote lijnen uit. Het college voert deze besluiten samen met hun ambtenaren uit.
Burgemeester De burgemeester heeft eigen taken en bevoegdheden. Hij is voorzitter van de gemeenteraad. De burgemeester is ook voorzitter en lid van het college van B&W. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. De burgemeester wordt benoemd door de Koning en de minister van Binnenlandse Zaken ('de Kroon'), op basis van een aanbeveling van de gemeenteraad, voor een periode van 6 jaar. |
---|
Doen wij meer? | Het gaat vooral om het voorbereiden en uitvoeren van besluitvorming. Bestuur en politieke partijen vullen dit samen met de inwoners in. Daarbij gaat het ook over niet wettelijk verplichte taken. |
---|
Wat doen we? | De gemeentelijke organisatie bereidt voorstellen voor het college van B&W, de burgemeester en de gemeenteraad voor. Het bestuurssecretariaat ondersteunt het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. De gemeenteraad wordt ondersteunt door de griffie. De gemeenteraad kan ook zelf voorstellen inbrengen. De griffie heeft als ondersteuning van de raad een belangrijke rol bij bijvoorbeeld het opstellen van voorstellen. |
---|
Wat kost het? | In dit taakveld is een aantal taken (kosten) onderbracht ter ondersteuning van het bestuur. Zoals kosten voor externe adviezen aan het bestuur, representatiekosten voor het college en de burgemeester (bijvoorbeeld onderscheidingen en 50-jarige huwelijken) en de jaarlijkse bijdrage aan de regio Rivierenland voor ondersteuning van bestuurlijke overleggen. |
---|
0.2 Burgerzaken |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | De gemeente heeft geen wettelijke verplichtingen. Er zijn relaties met de wetten in het Sociaal Domein en de Wet Publieke Gezondheid (WPG). De gemeente werkt met (sport)verenigingen en maatschappelijke organisaties aan een lokaal sportakkoord. Hiervoor ontvangt de gemeente de komende jaren middelen van het rijk. |
---|
Doen wij meer? | Ja. De gemeente zet de combinatiefuncties in op scholen om kinderen kennis te laten maken met bewegen en sport. Dit doet zij samen met de scholen en de sportverenigingen. De combinatiefuncties is een aanbod vanuit de landelijke overheid. Jaarlijks vraagt de gemeente hiervoor een bijdrage aan. De gemeente wil dit aanbod ook uitbreiden naar volwassenen, m.n. senioren. |
---|
Wat doen we? | De gemeente heeft een contract met Healthclub Juliën uit Lienden voor de uitvoering van deze activiteiten. Alle basisscholen in de gemeente Buren doen mee met deze activiteit. Bij de activiteiten wordt samen gewerkt met verschillende Burense sportverenigingen. |
---|
Wat kost het? | Het geld voor de combinatiefuncties komt van het Rijk. De gemeente overlegt met Healthclub Juliën hoe het geld ingezet wordt. Het gaat om een bedrag van € 92.705,--. |
---|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
Mate van ambitie | Weinig ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | Wanneer er in de gemeente Buren een incident plaatsvindt, zijn de politie, brandweer en ambulancedienst aan zet. Bij complexere incidenten (zoals een crisis of een ramp) is er meer coördinatie nodig. Op dat moment treedt de regionale crisisbeheersingsorganisatie in werking. Dat is een wettelijke plicht. De gemeente is verplicht: 1. Functionarissen te leveren voor de regionale crisisbeheersingsorganisatie. 2. Functionarissen in de crisisbeheersing op te leiden en geoefend te houden. 3. Acute hulpverlening (ambulancezorg, brandweerzorg en politiezorg) te garanderen door deelname aan de veiligheidsregio. |
---|
Doen wij meer? | Nee, de gemeente en de gehele veiligheidsregio streeft naar een crisisorganisatie op hoog niveau. Door het regionale jaarplan opleiden, trainen, oefenen te volgen wordt hieraan voldaan. Dit plan biedt richtlijnen op de frequentie, thema's en vorm van oefeningen op het gebied van crisisbeheersing. |
---|
Wat doen we? | De gemeente zorgt ervoor dat er voldoende functionarissen zijn met een specialistische taak binnen de crisisbeheersing. We bereiden de eigen organisatie voor op het plaatsvinden van een crisis. Crisisbeheersing wordt grotendeels regionaal georganiseerd. Opleiden, trainen en oefenen doen we samen met de veiligheidsregio.
Door deelname aan de veiligheidsregio heeft de gemeente haar brandweerzorg in feite uitbesteed aan de Veiligheidsregio Gelderland – Zuid. De brandweerzorg is georganiseerd aan de hand van de veiligheidsketen (pro- actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg). |
---|
Wat kost het? | De grootste kostenpost is deelname aan de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio voert de taken op gebied van brandweerzorg uit waar de gemeente voor betaalt. De inkomsten komen uit het gemeentefonds van het rijk en belastingen. |
---|
1.2 Openbare orde en veiligheid |
Mate van ambitie | Veel ambitie |
---|
Mate van invloed | Weinig invloed |
---|
Wat moeten wij (wettelijk) doen? | - De regierol oppakken bij het ontwikkelen en implementeren van integraal veiligheidsbeleid. - Voorkomen van inbreuken op openbare orde, leefbaarheid en veiligheid. - Verbeteren van de sociale veiligheid en leefbaarheid. - Deelnemen aan de veiligheidsregio op het gebied van fysieke veiligheid. |
---|
Doen wij meer? | - Betrekt verschillende partijen bij het veiligheidsbeleid en de uit te voeren maatregelen. Denk hierbij niet alleen aan politie, maar ook welzijnswerk en signaleringsgroepen van inwoners. - Neemt deel aan het Veiligheidshuis waar gemeentelijke en regionale instellingen samenwerken aan het terugdringen van overlast, huiselijk geweld en criminaliteit. Ook verzorgt het Veiligheidshuis het vangnet voor de reclassering van ex- gedetineerden. - Neemt deel aan het regionaal informatie en expertisecentrum (RIEC) voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. - De gemeenten werken regionaal samen in een intergemeentelijk projectteam (IGP) om de informatiepositie op veiligheidsgebied te verbeteren. |
---|
Wat doen we? | - Gebruik maken van de kracht van de burger, versterken en ondersteunen van burgerinitiatieven in de kernen. - Kerngericht ondersteunen bij toepassing van (pre)mediation tussen burgers (gemeente, zorgpartners en politie). - Speerpunten uit het Integraal Veiligheidsbeleid vertalen naar een jaarlijks uitvoeringsplan veiligheid. - Deelnemen aan het netwerk leefbaarheid (gemeente, politie, woningcorporaties, zorgpartners). Uitvoering geven aan de vastgestelde agenda tegen ondermijnende criminaliteit. |
---|
Wat kost het? | Naast lokale activiteiten heeft de gemeente een groot aantal veiligheidsaspecten regionaal opgepakt. Hier betaalt de gemeente voor. Het gaat daarbij om deelname aan o.a. het RIEC en Veiligheidshuis. Inkomsten hiervoor komen uit het gemeentefonds van het rijk en belastingen. |
---|