Algemeen
In deze paragraaf presenteren wij het financieel meerjarenoverzicht. Hier geven wij u inzicht in de financiële ontwikkelingen van ons meerjarenbeeld.
De belangrijkste ontwikkelingen (mutaties > € 100.000) lichten wij toe. Op programmaniveau lichten wij alle voorstellen met een financiële impact groter dan € 25.000 toe. Tevens is, gelet op onze financiële situatie, het door ons voorgestelde dekkingsplan opgenomen. Hierin doen wij voorstellen om de geraamde financiële tekorten te dichten.
In het overzicht zijn de financiële ontwikkelingen vermeld waarvan wij voorstellen deze te honoreren. In de bijlage Alternatieve voorstellen presenteren wij een overzicht van voorstellen die bij ons de zogenaamde zaaglijn niet hebben gehaald. U kunt als raad hierin uiteraard andere keuzes maken en hier voorstellen voor doen. Dit zal wel binnen de beschikbare financiële ruimte plaats moeten vinden, tenzij u ook aanvullende voorstellen in het kader van het dekkingsplan doet.
Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Saldo na de 2e bestuursrapportage | 4.079 | -2.577 | 1.101 | 349 | -37 | 209 |
Mutaties begroting 2021 | None | None | None | None | ||
1. Wonen, werk en recreatie | -276 | 192 | 57 | 57 | ||
2. Fysieke leefomgeving | -342 | -31 | 8 | 8 | ||
3. Sociaal domein | -966 | -822 | -822 | -822 | ||
4. Sport, cultuur en onderwijs | -286 | -246 | -396 | -396 | ||
5. Inwoners, bestuur en veiligheid | -217 | -149 | -129 | -24 | ||
6. Bedrijfsvoering | 177 | 434 | 411 | 388 | ||
Totaal mutaties begroting | -1.910 | -622 | -871 | -789 | ||
Saldo voor bestemming | 4.079 | -2.577 | -807 | -273 | -908 | -581 |
Mutaties reserves | ||||||
Tot en met de 2e bestuursrapportage | 2.107 | 2.769 | 22 | 215 | 205 | 201 |
Begroting 2021 | -7 | -50 | -50 | -50 | ||
Totaal mutaties reserves | 2.107 | 2.769 | 15 | 164 | 154 | 150 |
Saldo na bestemming | 6.186 | 193 | -792 | -109 | -753 | -430 |
Toelichting belangrijkste financiële ontwikkelingen
In deze paragraaf lichten wij, vanuit het oogpunt van sturen op hoofdlijnen, de belangrijkste financiële ontwikkelingen toe. Het gaat hierbij om mutaties groter dan € 100.000. Bij de programma's lichten wij de financiële ontwikkelingen groter dan € 25.000 toe.
Naam en omschrijving | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | ||||
0.4 Overhead - salarisstaat 2021 | -790 | -620 | -603 | -603 |
De personeelslasten stijgen met ingang van 2021 als gevolg van CAO en pensioenpremie. De incidentele stijging van € 90.000 in 2021 is het gevolg van uw besluit om de salariskosten van de voormalige griffier als bovenformatief onder te brengen bij de ambtelijke organisatie. Verder zijn drie medewerkers van Stichting MEE Gelderse Poort in dienst getreden. Hiervoor is bestaand budget binnen het taakveld Wijkteams naar beneden bijgesteld. De extra salariskosten worden voor een bedrag van € 292.000 gedekt door het verlagen van dit budget. Zie 6.2 Wijkteams. Ook is een medewerker van onze gemeente via de provincie bij de regio gestationeerd. Hiervoor ontvangen we in 2021 een bedrag van € 97.000. Zie de wijziging bij de baten. | ||||
0.61 OZB woningen - actualisatie opbrengsten | 105 | 105 | 105 | 105 |
Op basis van de werkelijke opbrengsten in de afgelopen jaren kan de raming structureel met een bedrag van € 35.000 naar boven worden bijgesteld. | ||||
0.8 Overige baten en lasten - vervanging bij ziekte | -275 | -275 | -275 | -275 |
De afgelopen jaren blijkt dat het budget van € 275.000 voor vervanging in verband met ziekte te laag is. Uit benchmarks met andere gemeenten blijkt ook dat 5% de norm is. Bij de kaderbrief besloot u het budget te verhogen naar 5% van de loonsom. | ||||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken - leerlingenvervoer | -100 | -100 | -100 | -100 |
In 2020 heeft de regionale aanbesteding voor een nieuw vervoersysteem plaatsgevonden. Op basis van het nieuwe contract en de toename van het gebruik van het leerlingenvervoer in de afgelopen jaren moeten wij het budget verhogen. | ||||
6.2 Wijkteams - salarisstaat 2021 | 292 | 292 | 292 | 292 |
Drie medewerkers van Stichting MEE Gelderse Poort zijn bij onze gemeente in dienst getreden. Hiervoor is bestaand budget binnen taakveld Wijkteams naar beneden bijgesteld. | ||||
8.3 Wonen en bouwen - Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) | -277 | -277 | -277 | -277 |
Uit de bestuursrapportage 2020 blijkt dat de bijdrage aan de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) 2021 structureel met € 277.000 omhoog gaat. In de eerder vastgestelde begroting 2021 was dit € 301.000. Hiervan is € 100.000 meerwerk voor werkzaamheden die wij als gemeente extra door de ODR uit laten voeren. In 2021 onderzoeken hoe we dit anders vorm kunnen geven. | ||||
Bestaand beleid (actualisatie) | ||||
8.3 Wonen en bouwen - bouwleges | 148 | 148 | 148 | 148 |
In 2021 en de volgende jaren verwachten we extra bouwleges van de projecten Het Binnen, De Allarthof, Scharenhof en Oosterweijden. Bovendien hebben wij in de begroting 2020 in verband met de PAS-discussie voorzichtigheidshalve een lage opbrengst geraamd. | ||||
Nieuw beleid - noodzakelijk | ||||
8.1 Ruimtelijke ordening - ruimtelijke initiatieven | -400 | 0 | 0 | |
Eind 2020 leggen wij het woningbouwprogramma en het woonbeleid aan u ter besluitvorming voor. De komende jaren ligt de focus op meer bouwen voor onze inwoners om aan de vraag te kunnen voldoen. Hierdoor ontstaat een toename van het aantal projecten en bestemmingsplanprocedures. De toename van het aantal projecten is breed. Zowel initiatieven rond wonen, recreëren als duurzaamheidsprojecten (zonneparken en windenergie) worden ingediend of zien we op ons afkomen. Om deze ontwikkelingen, in ieder geval in 2021, goed te kunnen managen is extra ondersteuning noodzakelijk. Het gaat hierbij om functies als projectleider, projectjurist, beleidsmedewerker ruimte en ondersteuning. Alleen dan is het mogelijk om voortvarend projecten op te pakken en de komende jaren te voldoen aan de woningbehoefte. Wij stellen u voor hiervoor een budget van € 400.000 in 2021 beschikbaar te stellen. | ||||
8.1 Ruimtelijke ordening - vergoeding ruimtelijke initiatieven | 75 | 175 | 0 | |
Op basis van het vast te stellen woningbouwprogramma en het woonbeleid leggen wij de komende jaren de focus op meer bouwen voor onze inwoners om aan de vraag te kunnen voldoen. Voor deze projecten maken wij extra kosten. Zie de voorgestelde begrotingswijziging 8.1 Ruimtelijke ordening - ruimtelijke initiatieven. | ||||
Stelpost - besluitvorming raad | ||||
4.2 Onderwijshuisvesting - integraal huisvestingsplan (IHP) | 0 | 0 | -150 | -150 |
Het nieuwe IHP is in voorbereiding. Wij bieden u dit voor de zomer 2021 ter bespreking aan. In de wetenschap dat er uit het IHP nieuwe lasten ontstaan, stellen wij u voor om vooruitlopend hierop al een stelpost in de begroting op te nemen van € 150.000 met ingang van 2023. Dit is het eerste jaar dat er daadwerkelijk kosten (kapitaallasten) kunnen ontstaan. | ||||
5.6 Media - bibliotheekwerk en leesstimulering | -150 | -109 | -109 | -109 |
Vanwege de aanpak van taalachterstanden bij kinderen en laaggeletterdheid bij volwassenen is in 2021 een extra budget van € 80.000 nodig en structureel van € 109.000. |
Dekkingsplan
De meeste gemeenten in Nederland hebben moeite hun financiële huishouding op orde te houden. Dit geldt helaas ook voor onze gemeente. Wij zijn daarom gedwongen aanvullende, en vaak minder populaire, voorstellen te doen om het financieel meerjarenperspectief sluitend te krijgen.
Hiervoor doen wij u de volgende voorstellen:
Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
0.8 Overige baten en lasten - strategische opgaven coalitieakkoord | 15 | |||||
0.8 Overige baten en lasten - budget vervanging bij ziekte | 175 | 125 | 75 | 25 | ||
0.10 Mutaties reserves - vrijval reserve BT Doejenburg II | 750 | |||||
6.71 - Maatwerkdienstverlening 18+ - dekking vroegsignalering | 35 | |||||
0.61 OZB woningen - dekking begrotingstekort | 650 | 650 | ||||
Totaal dekkingsplan | 975 | 125 | 725 | 675 |
Toelichting dekkingsplan
Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
0.10 Mutaties reserves - vrijval reserve BT Doejenburg II | 750 | |||||
Gelet op de grondverkopen in de afgelopen maanden kan een deel van de reserve Bedrijventerrein Doejenburg II vrijvallen. Sinds juli 2020 hebben we bijna 1,5 ha verkocht en liggen er overeenkomsten klaar voor nog eens ruim 0,8 ha. Het gedeelte waar nog geen optie op rust is afgenomen van 3,5 ha naar 1,8 ha. De reserve kan op basis van de ontwikkelingen met een bedrag van bijna € 1,7 miljoen naar beneden bijgesteld worden. | ||||||
0.61 OZB woningen - dekking begrotingstekort | 650 | 650 | ||||
Gelet op onze doelstelling een financieel solide gemeente te zijn met een structureel sluitende begroting zien wij ons genoodzaakt tot het maken van vervelende keuzes. Om het begrotingstekort terug te brengen stellen wij u voor voorlopig een tariefsverhoging door te voeren voor de onroerende zaakbelastingen van 10% met ingang van 2023. Dit levert onze gemeente een structureel bedrag op van ca. € 650.000. | ||||||
0.8 Overige baten en lasten - budget vervanging bij ziekte | 175 | 125 | 75 | 25 | ||
Wij gaan altijd uiterst kritisch om met de vervanging wegens ziekte, desondanks is verhoging van het budget absoluut noodzakelijk. Bij de vaststelling van de kaderbrief bent u daarom akkoord gegaan met het verhogen van het budget voor vervanging bij ziekte. | ||||||
0.8 Overige baten en lasten - strategische opgaven coalitieakkoord | 15 | |||||
In het coalitieakkoord is € 450.000 beschikbaar gesteld voor de strategische opgaven. Hiervan is nog € 15.000 beschikbaar. Wij stellen u in het kader van het dekkingsplan voor dit budget vrij te laten vallen. | ||||||
6.71 - Maatwerkdienstverlening 18+ - dekking vroegsignalering | 35 | |||||
In verband met een wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is onze gemeente met ingang van 2021 verplicht een systeem van vroegsignalering in te richten. De geschatte uitvoeringskosten voor 2021 bedragen € 35.000. Deze kunnen ten laste worden gebracht van het preventiebudget. | ||||||
Totaal dekkingsplan | 975 | 125 | 725 | 675 |
Financieel meerjarenperspectief na dekkingsplan
Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Saldo begroting voor dekkingsplan | 6.186 | 193 | -792 | -109 | -753 | -430 |
Totaal dekkingsplan | 975 | 125 | 725 | 675 | ||
Saldo na dekkingsplan | 6.186 | 193 | 183 | 16 | -28 | 245 |