Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Wonen, werk en recreatie | -198 | -277 | -277 | -277 | ||
2. Fysieke leefomgeving | -402 | -82 | -82 | -82 | ||
3. Sociaal domein | -337 | -245 | -245 | -245 | ||
4. Sport, cultuur en onderwijs | -155 | -155 | -155 | -155 | ||
5. Inwoners, bestuur en veiligheid | -189 | -106 | -81 | -81 | ||
6. Bedrijfsvoering | 71 | 155 | 135 | 115 | ||
Totaal autonome ontwikkelingen | -1.210 | -710 | -705 | -725 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
In deze paragraaf presenteren wij de verschillen groter dan € 25.000.
Exploitatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Wonen, werk en recreatie | -277 | -277 | -277 | -277 | ||
8.3 Wonen en bouwen - Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) | -277 | -277 | -277 | -277 | ||
Uit de bestuursrapportage 2020 blijkt dat de bijdrage aan de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) 2021 structureel met € 277.000 omhoog gaat. In de eerder vastgestelde begroting 2021 was dit € 301.000. Hiervan is € 100.000 meerwerk voor werkzaamheden die wij als gemeente extra door de ODR uit laten voeren. In 2021 onderzoeken hoe we dit anders vorm kunnen geven. | ||||||
2. Fysieke leefomgeving | -53 | -53 | -53 | -53 | ||
7.3 Afval - Avri | 77 | 77 | 77 | 77 | ||
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling hebben we aangepast op basis van de begroting 2021 van de Avri. Het voordeel betreft een hogere BTW teruggave. De kosten van Avri stijgen, waardoor we meer BTW kunnen declareren. Dit levert per saldo een voordeel van € 77.000 op. | ||||||
Verschillende taakvelden - IBOR 2021 (Avri) | -130 | -130 | -130 | -130 | ||
Wij stellen voor onze begroting aan te passen volgens de begroting Integraal Beheer Openbare Ruimte 2021 van de Avri. | ||||||
3. Sociaal domein | 49 | 49 | 49 | 49 | ||
6.2 Wijkteams - salarisstaat 2021 | 292 | 292 | 292 | 292 | ||
Drie medewerkers van Stichting MEE Gelderse Poort zijn bij onze gemeente in dienst getreden. Hiervoor is bestaand budget binnen taakveld Wijkteams naar beneden bijgesteld. | ||||||
6.4 Begeleide Participatie - begroting GR Werkzaak | -82 | -82 | -82 | -82 | ||
Op basis van de begroting van de uitvoerende organisatie GR Werkzaak Rivierenland en de te ontvangen rijksbijdrage voor mensen met een indicatie voor sociale werkvoorziening dienen onze budgetten aangepast te worden. De rijksbijdrage is onvoldoende om alle uitvoeringskosten te dekken. Dit is omdat de rijksbijdrage wordt berekend met een kleiner aantal WSW'ers dan wij in werkelijkheid hebben. Daarnaast loopt er nog een onderzoek bij GR Werkzaak Rivierenland over de verdeelsystematiek. De structureel hogere kosten bedragen ruim € 82.000. Wij stellen u voor het budget aan te passen. | ||||||
7.1 Volksgezondheid - jeugdgezondheidszorg | -57 | -57 | -57 | -57 | ||
De kosten voor het uitvoeren van onze wettelijke taak op het gebied van de jeugdgezondheidszorg stijgen door de verhoging van de lonen (CAO sociaal werk). | ||||||
Verschillende taakvelden - actualisatie begroting GGD | -104 | -104 | -104 | -104 | ||
De begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen hebt u in de raadsvergadering van 23 juni 2020 vastgesteld. Voor de begroting van de GGD betekent dit een extra structurele last van in totaal € 104.123. | ||||||
4. Sport, cultuur en onderwijs | -134 | -134 | -134 | -134 | ||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - verschillende ontwikkelingen | -34 | -34 | -34 | -34 | ||
Wij stellen voor de begroting aan te passen voor diverse autonome ontwikkelingen. Het gaat hierbij onder andere om stijging van de exploitatiekosten van de gemeentelijke woningen en een lagere opbrengst van grondverkopen vanwege vermindering aantal te verkopen gronden en gebouwen. | ||||||
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken - leerlingenvervoer | -100 | -100 | -100 | -100 | ||
In 2020 heeft de regionale aanbesteding voor een nieuw vervoersysteem plaatsgevonden. Op basis van het nieuwe contract en de toename van het gebruik van het leerlingenvervoer in de afgelopen jaren moeten wij het budget verhogen. | ||||||
5. Inwoners, bestuur en veiligheid | -95 | -95 | -95 | -95 | ||
1.1 Crisisbeheersing - VRGZ | -95 | -95 | -95 | -95 | ||
De bijdrage aan de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ) hebben wij aangepast conform begroting 2021 van de VRGZ. | ||||||
6. Bedrijfsvoering | -1.025 | -855 | -838 | -838 | ||
0.4 Overhead - salarisstaat 2021 | -790 | -620 | -603 | -603 | ||
De personeelslasten stijgen met ingang van 2021 als gevolg van CAO en pensioenpremie. De incidentele stijging van € 90.000 in 2021 is het gevolg van uw besluit om de salariskosten van de voormalige griffier als bovenformatief onder te brengen bij de ambtelijke organisatie. Verder zijn drie medewerkers van Stichting MEE Gelderse Poort in dienst getreden. Hiervoor is bestaand budget binnen het taakveld Wijkteams naar beneden bijgesteld. De extra salariskosten worden voor een bedrag van € 292.000 gedekt door het verlagen van dit budget. Zie 6.2 Wijkteams. Ook is een medewerker van onze gemeente via de provincie bij de regio gestationeerd. Hiervoor ontvangen we in 2021 een bedrag van € 97.000. Zie de wijziging bij de baten. | ||||||
0.4 Overhead - stelpost individueel keuzebudget (IKB) | -35 | -35 | -35 | -35 | ||
We ramen de loonkosten, inclusief het bedrag voor het IKB. In de praktijk nemen medewerkers verlof op uit het IKB. Het IKB keren we dan niet uit in salaris. Met deze stelpost verlagen we de salariskosten. Op basis van ervaringscijfers blijkt dat medewerkers vaker kiezen voor salaris in plaats van verlof. Als gevolg hiervan stellen wij voor de stelpost te verlagen. | ||||||
0.5 Treasury - beleggingen | -30 | -30 | -30 | -30 | ||
Wij verwachten de komende jaren op basis van de bijgestelde regelgeving en winstverwachtingen (wegens grote investeringen) een structureel lagere dividenduitkering van Vitens. | ||||||
0.61 OZB woningen - actualisatie opbrengsten | 105 | 105 | 105 | 105 | ||
Op basis van de werkelijke opbrengsten in de afgelopen jaren kan de raming structureel met een bedrag van € 35.000 naar boven worden bijgesteld. | ||||||
0.8 Overige baten en lasten - vervanging bij ziekte | -275 | -275 | -275 | -275 | ||
De afgelopen jaren blijkt dat het budget van € 275.000 voor vervanging in verband met ziekte te laag is. Uit benchmarks met andere gemeenten blijkt ook dat 5% de norm is. Bij de kaderbrief besloot u het budget te verhogen naar 5% van de loonsom. |