Naam activiteit | Jaar realisatie |
---|---|
5.1.1 Vereenvoudigen procedures omgevingsvergunning | 2021 |
Om onze dienstverlening bij vergunningverlening te verbeteren ontsluiten we onze regels (in de fysieke leefomgeving) via het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). Hierdoor kunnen de regels voor de meest voorkomende procedures eenvoudig worden ingezien. Ook zorgen we voor snellere procedures en protocollen (stroomschema’s) voor verschillende typen procedure. Daarnaast bieden we initiatiefnemers van meer complexe procedures aan deel te nemen aan een integraal overleg om samen na te denken over een betere haalbaarheid en invulling van het initiatief. | |
5.1.2 Opstellen uitvoeringsagenda | 2021 |
Wij stellen naar aanleiding van de visie op dienstverlening een uitvoeringsagenda op. | |
5.1.3 Optimaliseren digitale omgeving | 2021 |
In 2021 gaan wij bezig met de volgende projecten:
Dit resulteert in minder fysieke balie bezoeken. | |
5.1.4 Optimaliseren fysieke loketfunctie | 2021 |
Op basis van het in 2020 uitgevoerde onderzoek naar de kosten voor een mogelijke verbouwing om de loketfunctie fysiek te optimaliseren doen wij u een voorstel. Het gaat hierbij om het verbeteren van de privacy en klantvriendelijkheid. | |
5.1.5 Uitvoeren reguliere werkzaamheden | |
In 2021 gaan wij de volgende zaken oppakken:
| |
5.2.1. Afstemmen van gerichte communicatiemiddelen | 2022 |
Wij maken periodiek een omgevingsanalyse (digitaal en met onze kernambtenaren) en bekijken wat er leeft onder onze inwoners. Op basis hiervan passen wij de inzet van onze communicatiemiddelen aan. | |
5.2.2. Uitvoeren reguliere werkzaamheden | |
In 2021 richten wij ons vooral op de volgende onderwerpen:
| |
5.3.1 Voorbereiden verkiezingen gemeenteraad | 2022 |
De griffie heeft vooral een informerende en faciliterende rol. Er zit dan ook veel voorbereiding in de publiciteitscampagne en de inwerkprogramma’s.
| |
5.3.2 Verbeteren bestuurscultuur | 2022 |
Een goede lokale bestuurscultuur levert een positieve bijdrage aan de bestuurskracht van onze gemeente. De informateur heeft in zijn informatierapport van januari 2020 nadrukkelijk aangeven dat wij moeten investeren in de bestuurscultuur. Activiteiten die wij in 2021 in dit kader oppakken zijn:
In 2021 gaan we werken aan het verbeteren van de kwaliteit van de bestuurlijke stukken. Het gaat hierbij om het aanpassen en beter stroomlijnen van het format, het proces en het trainen van medewerkers in het schrijven van een bestuurlijk stuk. We maken hiervoor een plan en implementeren dit in de organisatie.
| |
5.3.3 Implementeren visie kerngericht werken | 2021 |
We gaan kerngericht werken verder uitbreiden in onze gemeente. Dit doen wij samen met onze andere strategische opgaven en op basis van de visie kerngericht werken 2020-2023. Onze dienstverlening wordt meer kerngericht ingericht. Het sociaal domein en onze maatschappelijke partners gaan kerngerichter werken. Ook zetten we actiever in op inwonersparticipatie en houden we contact met actieve inwonersgroepen. | |
5.3.4 Vaststellen Visie op Buren | 2021 |
We stellen een visie op voor wat voor gemeente we willen zijn en hoe we ons positioneren in de regio. Wij doen dit op basis van de uitgevoerde SWOT-analyse. Hierbij kijken wij naar onze bestuurskracht en hoe we die kunnen versterken. | |
5.3.5 Versterken bestuurskracht | 2021 |
De provincie Gelderland verwacht van ons dat we werken aan onze bestuurskracht. Met een overkoepelend document kunnen we een geheel maken van al onze acties om te werken aan het versterken van onze bestuurskracht en dit gebruiken in de terugkoppeling richting de provincie. We brengen alle acties in kaart om onze bestuurskracht te versterken. Het gaat hierbij om de financiële positie van de gemeente, de implementatie van de strategische opgaven, positionering en aanpak regionale samenwerking, de kwaliteit van politieke processen en stukken en het vervolg van de organisatieontwikkeling. We maken hierbij gebruik van de SWOT-analyse over de sterke en zwakke punten van onze gemeente. | |
5.3.6 Uitvoeren Nota verbonden partijen | 2021 |
Wij gaan in 2021 uitvoering geven aan de nota verbonden partijen en de bijbehorende toetsingsarrangementen. | |
5.4.1 Uitvoeren integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 - Samen voor veiligheid | 2023 |
De prioriteiten voor de aankomende 4 jaar zijn:
Delicten zoals woninginbraken, overvallen, straatroven en geweld maken de meeste inbreuk op de persoon of de persoonlijke levenssfeer. Gezien de impact kunnen deze delicten van directe invloed zijn op het veiligheidsgevoel van inwoners. Vanuit die visie heeft de aanpak van HIC-feiten prioriteit. Het is van groot belang om hier blijvend aandacht voor te hebben.
In onze gemeente geeft het ondermijningsbeeld inzicht in de huidige problematiek en illegale activiteiten die met ondermijning te maken hebben. We zien een toename in het aantal drugsdumpingen. Overige fenomenen als hennepkwekerijen, XTC-labs, Outlaw Motorcycle Gang (OMG), fraude, illegale handel worden ook benoemd. Witte vlekken zijn bijvoorbeeld het illegaal gebruik van loodsen en schuren.
Op het gebied van zorg en veiligheid is de ketensamenwerking van groot belang. Het Zorg- en Veiligheidshuis Gelderland-Zuid locatie Tiel is een belangrijke ketenpartner hierin. Met de ontwikkelingen rond de invoering van de Wet verplichte GGZ wordt het belang van samenwerken nogmaals benadrukt. Straf en zorg zijn niet automatisch aan elkaar verbonden. Informatiedeling is met de nieuwe privacywet meer aan banden gelegd, waardoor de onderlinge afstemming en het komen tot een aanpak lastiger, maar niet onmogelijk, is geworden. Situaties waarbij huiselijk geweld, kindermishandeling en overlast door personen met verward gedrag voorkomt zijn vaak schrijnend. Goede ketensamenwerking is daarom noodzakelijk. Zowel op regionaal niveau als op lokaal niveau werrken wij hard om processen te verbeteren.
Onze gemeente beslaat in totaal 150 km2. Ongeveer 10% hiervan is bebouwd, 135 km2 is buitengebied. Het hebben van een groot buitengebied brengt specifieke veiligheidsvraagstukken met zich mee. De huidige ontwikkelingen binnen bijvoorbeeld de agrarische sector, maakt dat er aandacht moet zijn voor veiligheidsvraagstukken in het buitengebied.
Binnen onze gemeente is kerngericht werken ontwikkeld om de bewoners meer en beter te bedienen. Het snijvlak tussen leefbaarheid en veiligheid is soms nauw en daarom is er een overlap tussen deze twee beleidsterreinen. Binnen dit thema is specifiek aandacht voor jeugd. Met de meeste jeugd gaat het goed en om die reden richten we ons vooral op de aanpak van jeugdoverlast en vroegtijdige ondersteuning van kwetsbare jongeren. |
Kengetallen
Naam kengetal | Streef | Jaar | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2018 | 2020 | 2021 | 2024 | |
Toelichting kengetal | ||||||||
Toelichting ontwikkeling |
Er zijn binnen dit programma (nog) geen kengetallen beschikbaar.
Verbonden partijen
Naam | Bestuurlijk belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Regio Rivierenland |
| 233 |
Activiteiten | ||
| ||
Regionaal Archief Rivierenland | Het RAR heeft tot doel het, binnen het samenwerkingsgebied, vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis en draagt in die hoedanigheid zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers. De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995). | 287 |
Activiteiten | ||
| ||
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid |
Deelname is verplicht op basis van de Wet op de veiligheidsregio's. | 2.211 |
Activiteiten | ||
De intensieve samenwerking met partners, zoals we die de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, zet de Veiligheidsregio voort en bouwen ze waar wenselijk verder uit. De samenwerking wordt nog beter gefaciliteerd en geborgd door de informatie-uitwisseling te versterken en de informatiestromen beter te managen. Daarom is een project gestart dat de verschillende behoeften aan interne en externe informatievoorziening bundelt in de ontwikkeling van ons informatiemanagement. |