BEGROTING 2021

Programmaplan

5. Inwoners, bestuur en veiligheid

Naam activiteit

Jaar realisatie

5.1.1 Vereenvoudigen procedures omgevingsvergunning

2021

Om onze dienstverlening bij vergunningverlening te verbeteren ontsluiten we onze regels (in de fysieke leefomgeving) via het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). Hierdoor kunnen de regels voor de meest voorkomende procedures eenvoudig worden ingezien. Ook zorgen we voor snellere procedures en protocollen (stroomschema’s) voor verschillende typen procedure. Daarnaast bieden we initiatiefnemers van meer complexe procedures aan deel te nemen aan een integraal overleg om samen na te denken over een betere haalbaarheid en invulling van het initiatief.

5.1.2 Opstellen uitvoeringsagenda

2021

Wij stellen naar aanleiding van de visie op dienstverlening een uitvoeringsagenda op.

5.1.3 Optimaliseren digitale omgeving

2021

In 2021 gaan wij bezig met de volgende projecten:

  • Het digitaliseren van de formulieren;
  • Informatie online vindbaar maken;
  • Inzicht geven in de status van aanvragen.

Dit resulteert in minder fysieke balie bezoeken.

5.1.4 Optimaliseren fysieke loketfunctie

2021

Op basis van het in 2020 uitgevoerde onderzoek naar de kosten voor een mogelijke verbouwing om de loketfunctie fysiek te optimaliseren doen wij u een voorstel. Het gaat hierbij om het verbeteren van de privacy en klantvriendelijkheid.

5.1.5 Uitvoeren reguliere werkzaamheden

In 2021 gaan wij de volgende zaken oppakken:

  • Registratie van 'calls' bij TIC en wellicht verder in de organisatie om de dienstverlening te verbeteren en een beter inzicht te krijgen in onze dienstverlening;
  • Het nieuwe werken: Wij onderzoeken hoe we een nieuwe manier van werken, die flexibeler en efficiënter is, binnen onze organisatie kunnen implementeren. Hierbij nemen wij ook onze huisvesting en de huisvesting van onze huurders mee.

5.2.1. Afstemmen van gerichte communicatiemiddelen

2022

Wij maken periodiek een omgevingsanalyse (digitaal en met onze kernambtenaren) en bekijken wat er leeft onder onze inwoners. Op basis hiervan passen wij de inzet van onze communicatiemiddelen aan.

5.2.2. Uitvoeren reguliere werkzaamheden

In 2021 richten wij ons vooral op de volgende onderwerpen:

  • Nieuwe huisstijl;
  • Helder taalgebruik en schrijftrainingen;
  • Doorontwikkeling website, sociale media en de newsroom;
  • Communicatiekalender.

5.3.1 Voorbereiden verkiezingen gemeenteraad

2022

De griffie heeft vooral een informerende en faciliterende rol. Er zit dan ook veel voorbereiding in de publiciteitscampagne en de inwerkprogramma’s.
Specifieke activiteiten die vanuit de griffie (in samenwerking met de organisatie) worden opgepakt zijn:

  • Opkomstbevordering: publiciteitscampagne, organisatie verkiezingsdebatten etc.;
  • Advies en klankbordrol bij de (in)formatie van de coalitie/het college van burgemeester en wethouders;
  • Stimuleren inwoners tot kandidaatstelling, overleg met partijbesturen;
  • Overdracht: ondersteuning raad en onderhandelaars via informatieoverdracht.
  • Regie van het proces: dit betreft vooral de aansturing van het proces. De gemeentesecretaris is informatieverstrekker.
  • Inwerken (burger)raadsleden: inwerkprogramma’s.

5.3.2 Verbeteren bestuurscultuur

2022

Een goede lokale bestuurscultuur levert een positieve bijdrage aan de bestuurskracht van onze gemeente. De informateur heeft in zijn informatierapport van januari 2020 nadrukkelijk aangeven dat wij moeten investeren in de bestuurscultuur. Activiteiten die wij in 2021 in dit kader oppakken zijn:

  • investeren in de onderlinge verhoudingen binnen de raad en tussen raad, college en organisatie;
  • vormgeven van een eigentijdse bestuursstructuur (vergaderstructuur) die passend is bij onze gemeente;
  • vormgeven van een adequate inwonerparticipatie;
  • kwaliteitsverbetering van de bestuursvoorstellen;

In 2021 gaan we werken aan het verbeteren van de kwaliteit van de bestuurlijke stukken. Het gaat hierbij om het aanpassen en beter stroomlijnen van het format, het proces en het trainen van medewerkers in het schrijven van een bestuurlijk stuk. We maken hiervoor een plan en implementeren dit in de organisatie.

  • herijking van de invulling van de rekenkamerfunctie.

5.3.3 Implementeren visie kerngericht werken

2021

We gaan kerngericht werken verder uitbreiden in onze gemeente. Dit doen wij samen met onze andere strategische opgaven en op basis van de visie kerngericht werken 2020-2023. Onze dienstverlening wordt meer kerngericht ingericht. Het sociaal domein en onze maatschappelijke partners gaan kerngerichter werken. Ook zetten we actiever in op inwonersparticipatie en houden we contact met actieve inwonersgroepen.

5.3.4 Vaststellen Visie op Buren

2021

We stellen een visie op voor wat voor gemeente we willen zijn en hoe we ons positioneren in de regio. Wij doen dit op basis van de uitgevoerde SWOT-analyse. Hierbij kijken wij naar onze bestuurskracht en hoe we die kunnen versterken.

5.3.5 Versterken bestuurskracht

2021

De provincie Gelderland verwacht van ons dat we werken aan onze bestuurskracht. Met een overkoepelend document kunnen we een geheel maken van al onze acties om te werken aan het versterken van onze bestuurskracht en dit gebruiken in de terugkoppeling richting de provincie. We brengen alle acties in kaart om onze bestuurskracht te versterken. Het gaat hierbij om de financiële positie van de gemeente, de implementatie van de strategische opgaven, positionering en aanpak regionale samenwerking, de kwaliteit van politieke processen en stukken en het vervolg van de organisatieontwikkeling. We maken hierbij gebruik van de SWOT-analyse over de sterke en zwakke punten van onze gemeente.

5.3.6 Uitvoeren Nota verbonden partijen

2021

Wij gaan in 2021 uitvoering geven aan de nota verbonden partijen en de bijbehorende toetsingsarrangementen.

5.4.1 Uitvoeren integraal veiligheidsbeleid 2020-2023 - Samen voor veiligheid

2023

De prioriteiten voor de aankomende 4 jaar zijn:

  • High Impact Crimes (HIC-feiten)

Delicten zoals woninginbraken, overvallen, straatroven en geweld maken de meeste inbreuk op de persoon of de persoonlijke levenssfeer. Gezien de impact kunnen deze delicten van directe invloed zijn op het veiligheidsgevoel van inwoners. Vanuit die visie heeft de aanpak van HIC-feiten prioriteit. Het is van groot belang om hier blijvend aandacht voor te hebben.

  • Ondermijning

In onze gemeente geeft het ondermijningsbeeld inzicht in de huidige problematiek en illegale activiteiten die met ondermijning te maken hebben. We zien een toename in het aantal drugsdumpingen. Overige fenomenen als hennepkwekerijen, XTC-labs, Outlaw Motorcycle Gang (OMG), fraude, illegale handel worden ook benoemd. Witte vlekken zijn bijvoorbeeld het illegaal gebruik van loodsen en schuren.

  • Zorg en veiligheid

Op het gebied van zorg en veiligheid is de ketensamenwerking van groot belang. Het Zorg- en Veiligheidshuis Gelderland-Zuid locatie Tiel is een belangrijke ketenpartner hierin. Met de ontwikkelingen rond de invoering van de Wet verplichte GGZ wordt het belang van samenwerken nogmaals benadrukt. Straf en zorg zijn niet automatisch aan elkaar verbonden. Informatiedeling is met de nieuwe privacywet meer aan banden gelegd, waardoor de onderlinge afstemming en het komen tot een aanpak lastiger, maar niet onmogelijk, is geworden. Situaties waarbij huiselijk geweld, kindermishandeling en overlast door personen met verward gedrag voorkomt zijn vaak schrijnend. Goede ketensamenwerking is daarom noodzakelijk. Zowel op regionaal niveau als op lokaal niveau werrken wij hard om processen te verbeteren.

  • Veiligheid in het buitengebied

Onze gemeente beslaat in totaal 150 km2. Ongeveer 10% hiervan is bebouwd, 135 km2 is buitengebied. Het hebben van een groot buitengebied brengt specifieke veiligheidsvraagstukken met zich mee. De huidige ontwikkelingen binnen bijvoorbeeld de agrarische sector, maakt dat er aandacht moet zijn voor veiligheidsvraagstukken in het buitengebied.

  • Sociale veiligheid

Binnen onze gemeente is kerngericht werken ontwikkeld om de bewoners meer en beter te bedienen. Het snijvlak tussen leefbaarheid en veiligheid is soms nauw en daarom is er een overlap tussen deze twee beleidsterreinen. Binnen dit thema is specifiek aandacht voor jeugd. Met de meeste jeugd gaat het goed en om die reden richten we ons vooral op de aanpak van jeugdoverlast en vroegtijdige ondersteuning van kwetsbare jongeren.

Kengetallen

Naam kengetal

Streef

Jaar

Werkelijk

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2018

2020

2021

2024

Toelichting kengetal

Toelichting ontwikkeling

Er zijn binnen dit programma (nog) geen kengetallen beschikbaar.

Verbonden partijen

Naam

Bestuurlijk belang en doel

Bijdrage
2021

Regio Rivierenland

  1. Speerpunt Recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
  2. Speerpunt Logistieke hotspots: we komen in de top 3 logistieke hotspots van Nederland.
  3. Speerpunt Agribusiness: onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
  4. Inkoop: op een effectieve, doelmatige manier verzorgen, begeleiden en uitvoeren van (gezamenlijke) gemeentelijke aanbestedingen.
  5. Leerplicht: het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
  6. Sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.

233

Activiteiten

  • Er is een nieuw visiedocument Regio Rivierenland in voorbereiding
  • De regio heeft het op zich genomen om het informatieprotocol GR'en Rivierenland op te stellen. Deze is binnenkort afgerond.
  • In 2021 gaat veel aandacht naar de uitvoering van de Regio Deal.

Regionaal Archief Rivierenland

Het RAR heeft tot doel het, binnen het samenwerkingsgebied, vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis en draagt in die hoedanigheid zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers. De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995).
Het RAR-beleidsplan 2019-2021 staat in het teken van e-depot, erfgoed, externe dienstverlening, expertise en efficiëntie.

287

Activiteiten

  • Ontsluiten van papieren erfgoed door deze te verwerven, bewerken, inventariseren en conserveren;
  • Digitaliseren van de collectie en het instellen en in stand houden van een e-depot;
  • Uitvoeren van inspectietaken en adviseren van de deelnemende gemeenten;
  • Dienstverlening en educatie: het faciliteren van onderzoekers, kennisuitwisseling met onderzoekers, ontwikkelen educatielessen organiseren bijeenkomsten met onderwijs en historische kringen.

Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

  • Versterken proactief handelen;
  • Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie;
  • Verbeteren risicocommunicatie.

Deelname is verplicht op basis van de Wet op de veiligheidsregio's.

2.211

Activiteiten

De intensieve samenwerking met partners, zoals we die de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, zet de Veiligheidsregio voort en bouwen ze waar wenselijk verder uit. De samenwerking wordt nog beter gefaciliteerd en geborgd door de informatie-uitwisseling te versterken en de informatiestromen beter te managen. Daarom is een project gestart dat de verschillende behoeften aan interne en externe informatievoorziening bundelt in de ontwikkeling van ons informatiemanagement.

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2020 15:29:16 met de export van 10/13/2020 14:31:17