Naam activiteit | Jaar realisatie |
---|---|
3.1.1 Vaststellen integraal beleidsplan sociaal domein | 2021 |
De visie op de transformatie van het sociaal domein is in september 2020 vastgesteld. Dit moet verder uitgewerkt worden in een integraal beleidsplan. Binnen het sociaal domein gelden er verschillende wetten. Doel van de transformatie van het sociaal domein is onder andere dat er meer integraal wordt gewerkt. Om de samenhang tussen deze wetten en het integraal werken te bevorderen is het wenselijk om voor de uitvoering van de verschillende wetten één beleidsplan te maken. Op dit moment is er nog afzonderlijk beleid en daardoor ontbreekt de structurele samenhang. | |
3.1.2 Implementeren uitvoeringsplan | 2021 |
De visie op de transformatie van het sociaal domein is in september 2020 vastgesteld. Deze visie is meegenomen bij de vormgeving van een uitvoeringsplan. Er ontstaan sociale kernteams, waarin onze gemeente nauw(er) samenwerkt met maatschappelijke partners. Zo ontstaat er een sluitend netwerk rondom inwoners die verschillende soorten van hulp en ondersteuning nodig hebben. | |
3.1.3 Ontwikkelen sturingsinformatie | 2021 |
Onze inspanningen binnen het sociaal domein krijgen een plek in het integrale beleidsplan. We stellen prioriteiten, benoemen maatschappelijke doelen en bijbehorende indicatoren. Op die manier maken we goede monitoring, evaluatie en doorontwikkeling mogelijk. We krijgen zo beter zicht op onze financiële inzet en de effecten daarvan. De indicatoren uit een eerder opgesteld rekenkameronderzoek nemen wij hierbij in overweging. | |
3.1.4 Uitwerken preventieplan | 2021 |
We geloven in preventie en vroegsignalering. We zetten in op preventie en het voorkomen van dure geïndiceerde zorg. Hiervoor reserveren we jaarlijks € 100.000. Hiervoor leggen wij een uitvoeringsprogramma aan u voor met voorstellen voor de besteding van het preventiebudget. | |
3.1.5 Realiseren nieuw aanbod Burense visie op kind | 2022 |
Het beleidsplan voor de Burense visie op het Kind loopt in 2020 af. Omdat er nog geen nieuw integraal beleidskader is voor het sociaal domein, gaan wij in de overgangsperiode dit beleidsplan en haar activiteiten verder doorzetten en ontwikkelen. De aansluiting met de nieuwe visie op het sociaal domein en het te ontwikkelen integraal beleidskader is hierbij cruciaal. | |
3.1.6 Leveren bijdrage aan het verder verbeteren (inkoop) van de DVO Jeugd/Wmo | 2021 |
De huidige dienstverleningsovereenkomst Jeugd/Wmo (DVO) loopt af per 1 januari 2022. De zes betrokken gemeenten in Rivierenland willen de samenwerking op het gebied van contractmanagement en inkoop van voorzieningen Jeugd/Wmo voortzetten. Samen werken wij aan een visie op deze regionale samenwerking. Deze visie zal aansluiten bij een nieuw te starten inkooptraject voor contracten met zorgaanbieders Jeugd/Wmo per januari 2022. De wens bestaat om de inkoop anders vorm te geven. | |
3.1.7 Actualiseren verordening Jeugd/Wmo | 2021 |
Bij het opstellen van een integraal beleidsplan wordt in 2021 onderzocht of het vormgeven van een integrale verordening Jeugd/Wmo wenselijk is. In verband met de transformatie van het sociaal domein is het uitgangspunt om integraal te werken. Het samenvoegen van de verordeningen Jeugd en Wmo draagt hier mogelijk aan bij. | |
3.1.8 Invoeren Wet inburgering | 2021 |
Op 1 juli 2021 gaat de nieuwe Wet inburgering in. Gemeenten worden verantwoordelijk voor deze nieuwe taak. Nieuwkomers worden dan vanaf het eerste moment intensief begeleid. Zij moeten zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren en kunnen meedoen in de samenleving, het liefst via betaald werk. We willen de nieuwe wet én kwalitatief goed én betaalbaar uitvoeren. Daarom besloten alle gemeenten in regio Rivierenland om de Wet inburgering (voornamelijk) samen regionaal te gaan uitvoeren. Ook de instrumenten die nodig zijn voor deze wet kopen we regionaal in. In de loop van het eerste kwartaal 2021 zijn de regionale aanbestedingen via het inkoopbureau afgerond. Op 1 juli 2021 starten we met de concrete uitvoering van de nieuwe wet. | |
3.1.9 Uitvoeren reguliere werkzaamheden | 2021 |
Op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning gaat het om het vroegtijdig vaststellen of inwoners maatschappelijke ondersteuning nodig hebben. Waar mogelijk voorkomen dat iemand op een maatwerkvoorziening is aangewezen. Waar nodig maatwerkvoorzieningen bieden ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie aan inwoners die daartoe op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit hun sociale netwerk niet of onvoldoende in staat zijn. |
Kengetallen
Naam kengetal | Streef | Jaar | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2018 | 2020 | 2021 | 2024 | |
Financiële informatie Wmo en Jeugd | 12710 | 12748 | 12783 | |||||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het saldo van verschillende taakvelden die betrekking hebben op Wmo en Jeugd. De taakvelden zijn:
| ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Uitgaven voor Jeugd | ||||||||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het saldo van verschillende kostensoorten over Jeugd. Deze kostensoorten zijn:
| ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Uitgaven voor Wmo | ||||||||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het saldo van verschillende kostensoorten over Wmo. Deze kostensoorten zijn:
| ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Unieke klanten per jaar Jeugdwet | 647 | 873 | ||||||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het totaal aantal unieke klanten per jaar voor de Jeugdwet. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Unieke klanten per jaar Wmo | 674 | 770 | ||||||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het totaal aantal unieke klanten per jaar voor de Wmo. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Unieke verstrekkingen Jeugdwet | 1228 | 1914 | ||||||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het totaal van het aantal unieke verstrekkingen voor de Jeugdwet. Er zijn verschillende soorten unieke verstrekkingen:
| ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Unieke verstrekkingen Wmo | 1317 | 1303 | ||||||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het totaal aantal unieke verstrekkingen voor Wmo. Er zijn verschillende soorten unieke verstrekkingen:
| ||||||||
Toelichting ontwikkeling |
Aantal unieke klanten en verstrekkingen per jaar per wet
Op basis van de 'pilot sociaal domein' zijn wij samen met de raadswerkgroep gestart om de sturingsinformatie binnen het sociaal domein te verbeteren. Hiervoor zijn al enkele kengetallen opgenomen. Hierna presenteren wij als eerste aanzet het aantal unieke klanten in grafische vorm en verstrekkingen in tabelvorm.
Aantal unieke verstrekkingen
Opmerking:
De cijfers over 2020 zijn actueel tot 1 september 2020.
Verbonden partijen
Naam | Bestuurlijk belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
GGD Gelderland-Zuid |
| 107 |
Activiteiten | ||
Werkzaak | Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). | 2.470 |
Activiteiten | ||
De uitvoering van de WSW voor de werkzoekenden uit onze gemeente die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER volgens de WSW. |