Naam verbonden partij | Bijdrage | Aandeel | Vermogen | ||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2020 | 2021 | gemeente | Eigen | Vreemd |
Avri | 278 | 355 | 543 | 45.542 | |
BV Logistics Valley Rivierenland | |||||
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde | |||||
GGD Gelderland-Zuid | 938 | 107 | 1.122 | 15.902 | |
NV Bank Nederlandse Gemeenten | 30.000 | 30.000 | 4.900.000 | 170.000.000 | |
NV Vitens | 30.000 | 533.200 | 1.766.500 | ||
Omgevingsdienst Rivierenland | 2.520 | 2.491 | 1.051 | 5.408 | |
Regio Rivierenland | 223 | 233 | 2.255 | 6.312 | |
Regionaal Archief Rivierenland | 294 | 287 | 307 | 116 | |
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid | 2.089 | 2.211 | 2.885 | 68.427 | |
Werkzaak | 2.425 | 2.470 | 1.608 | 16.837 |
Gemeenschappelijke regeling
- Gemeenschappelijke regeling Avri
Avri
Omschrijving
De reguliere taak van Avri is het verwijderen van huishoudelijk afval. Dit doen ze voor alle acht gemeenten. Een 'plustaak' is het onderhouden van de openbare ruimte. Dit voert Avri uit voor vier van de acht gemeenten. Avri onderhoudt sinds 1 maart 2012 de openbare ruimte van de gemeente Buren, het Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Dit is vastgelegd in een Dienstverleningsovereenkomst (DVO). De DVO wordt jaarlijks geëvalueerd en aangescherpt.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Geldermalsen
Deelnemende partijen
Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, West Betuwe, Maasdriel, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren. Deelname is niet verplicht.
Beleidskaders
Verordening afvalstoffenheffing Avri
Dienstverleningsovereenkomst Avri - Gemeente Buren 2021Openbaar belang en doel
Afval
De Avri is verantwoordelijk voor de afvalinzameling in onze gemeente. In 2019 is het omgekeerd inzamelen van grondstoffen in de regio ingevoerd. Dit heeft een positief effect gehad op de hoeveelheid ingezamelde restafval.
Het ingevoerde beleid gaat de Avri in 2021 verder vorm geven met als doel een verdere reductie van restafval en inzameling van zo schoon mogelijke grondstoffen.IBOR
De Avri verricht voor onze gemeente het beheer van en onderhoud aan de openbare ruimte. Ook de samenhangende klachten en meldingen vallen onder deze werkzaamheden.Bestuurlijk belang
Het bestuur van Avri bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Het algemeen bestuur bestaat uit acht leden. De gemeenteraden wijzen één lid aan per gemeente. Dat kan een raadslid, de voorzitter van de raad of een wethouder zijn. De gemeente Buren wordt op dit moment vertegenwoordigd door wethouder Neven. Ieder lid heeft één stem. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie leden. De gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Aandeel
Ontwikkelingen
Afval
- Avri streeft er naar om in 2021 de grilligheid van de begroting om te buigen naar een voorspelbare begroting. De afgelopen jaren staan de markttarieven van diverse grondstofstromen onder druk. Deze trend zorgt voor toegenomen financiële risico’s en stijgende tarieven afvalstoffenheffing in Nederland. Door toedoen van deze marktomstandigheden is de financiële weerstand van Avri intussen volledig benut, waardoor Avri actuele en toekomstige risico’s voorlopig niet meer kan dragen.
- Een belangrijke ontwikkeling die zich in 2021 zal voordoen is de keuze van gemeenten hoe om te gaan met het inzamelen van incontinentiemateriaal. Verwacht wordt dat medio 2021 de mogelijkheid bestaat om deze materialen in te zamelen en te hergebruiken.
IBOR
De tendens op het gebied van beheer openbare ruimte is de toenemende kosten. De afgelopen jaren hebben wij onze eisen voor beheer openbare ruimte daarom naar beneden bijgesteld. Avri presteert conform de bijgestelde eisen.
Momenteel wordt onderhandeld over de werkbegroting 2021 en dit zijn de punten die daar aan de orde komen:- Transparant en flexibel ingerichte kostentoerekening met een juiste financiële vertaling van de feitelijk geleverde dienstverlening.
- Juiste stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management.
- Optimale sturing op directe en indirecte kosten.
- Openbare ruimte onderhouden op het afgesproken kwaliteitsniveau, vastgelegd in de DVO.
- Verminderen doorbelasting overheadkosten naar IBOR.
Risico's
- Een toename in dumping van chemisch afval of asbest in de openbare ruimte vormt een financieel risico.
- De weerstandscapaciteit van Avri is momenteel onvoldoende. Dit heeft te maken met de grilligheid van de prijzen in de grondstoffenmarkt. Hiermee lopen wij als gemeente risico omdat Avri bij een tekort aanspraak dient te maken op het weerstandsvermogen van de deelnemende gemeenten.
- Avri verwacht een tekort in de reserve voor begrotingsjaar 2021. De in rekening te brengen overhead van de diverse programma’s zal structureel moeten worden verhoogd om een tekort in de reserve te voorkomen en de bedrijfsvoeringsrisico’s binnen de GR te kunnen opvangen. De financiële gevolgen hiervan worden verwerkt in de eerste begrotingswijziging 2021.
Activiteiten
- In 2021 zal de Avri, mede op verzoek van het algemeen bestuur, veel aandacht hebben voor gedragsverandering van inwoners ten aanzien van afval scheiden. Het niet juist aanbieden van afval zorgt voor afgekeurde ladingen grondstoffen, waardoor veel extra kosten ontstaan die met meer voorlichting voorkomen kunnen worden. Zowel de Avri als de inwoners zijn beide gebaat bij (het verschaffen van) meer duidelijkheid over wat optimaal scheidingsgedrag is en hoe we dit samen kunnen bereiken.
- De Avri gaat samen met gemeenten kijken hoe we in de toekomst om zullen gaan met de opbrengsten van oud -papier voor verenigingen. Alternatieven worden in de vorm van pilots onderzocht.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
229
273
278
355
355
Resultaat
6
23
244
355
Eigen vermogen
2.403
1.072
755
543
Vreemd vermogen
37.557
45.496
44.673
45.542
Toelichting financiële ontwikkelingen
De bijdrage die we hier melden betreft het werkelijk BTW voordeel op de kosten die Avri heeft gemaakt. Het betreft dus niet de bijdrage in de afvalstoffenheffing.
De bijdrage die we hier melden betreft het BTW voordeel op de kosten die Avri maakt. Het betreft dus niet de bijdrage in de afvalstoffenheffing.
- Gemeenschappelijke regeling GGD Gelderland-Zuid
GGD Gelderland-Zuid
Omschrijving
De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van iedereen, met speciale aandacht voor risicogroepen. Dit doet ze door risico's voor de gezondheid te voorkomen en de gezondheid van alle inwoners te bevorderen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Deelnemende partijen
Gemeenten uit de regio's Rivierenland en Rijk van Nijmegen.
Deelname is verplicht op basis van de Wet publieke gezondheid.Beleidskaders
Openbaar belang en doel
- Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl;
- We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk kinderen worden ingeënt;
- Wij krijgen informatie hoe het met de gezondheid van onze inwoners is gesteld;
- Kinderen kunnen zich op een gezonde manier ontwikkelen;
- Ouderen blijven zo lang mogelijk gezond;
- We voorkomen infectieziekten zo veel mogelijk;
- We inspecteren de kinderdagverblijven volgens de wettelijke normen
Bestuurlijk belang
Dagelijks bestuur en algemeen bestuur (AB). Onze wethouder Volksgezondheid zit in het AB. De stemverhouding is een stem per 20.000 inwoners. Buren heeft twee stemmen van de 35.
Wel / niet continuerenAandeel
Ontwikkelingen
Risico's
GGD is een van de partijen binnen de GHOR en daarmee een calamiteitenorganisatie, met bijbehorende risico's.
In 2019 is er een XXX resultaat van € XXX.Corona-maatregelen
Activiteiten
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
829
965
938
107
Resultaat
Eigen vermogen
1.290
1.231
1.122
Vreemd vermogen
4.670
8.558
15.902
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingdienst Rivierland
Omgevingsdienst Rivierenland
Omschrijving
Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:
- Het verlenen van omgevingsvergunningen. Dat is de vergunning voor bouwen, milieu en ruimte.
- Het toezicht houden op de uitvoering van deze vergunningen om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld niet meer of anders wordt gebouwd dan de vergunning toestaat.
- Zo nodig handhaven. Dat betekent: afdwingen dat de wet gevolgd wordt.
- Het verlenen van specialistisch advies voor vergunningen en voor bestemmingsplannen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
Gemeenten: Buren, Neder-Betuwe, West Betuwe, Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg.
Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. Daarnaast voert de omgevingsdienst voor ons ook vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken.
Beleidskaders
- Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht mei 2016
- Regionaal Uitvoeringskader VTH taken.
Openbaar belang en doel
- De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren voor de gemeente Buren.
- Samen met de mede-opdrachtgevers speelt de ODR in op wijzigingen in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de omgevingswet of de wet kwaliteitsborging bouw.
Bestuurlijk belang
De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en vier wethouders. Daarnaast heeft een wethouder/gedeputeerde van elke deelnemer zitting in het algemeen bestuur. De gemeente Tiel, die alleen milieutaken heeft ingebracht, heeft één stem, de overige deelnemers hebben twee stemmen.
Aandeel
Ontwikkelingen
- De ODR heeft in 2020 opnieuw gekeken naar haar missie en visie voor de komende vijf jaar. Dit is in samenwerking met gemeenten tot stand gekomen en uitgewerkt in een koersdocument. Belangrijke elementen van dit document zijn het versterken van partnerschap en het bieden van meerwaarde in de dienstverlening.
- De effecten van corona op de ODR voor de toekomst zijn natuurlijk nog onduidelijk. Uit 2020 blijkt dat er beperkt verlies aan productieve uren is geweest als gevolg van corona.
- In samenwerking met de gemeenten in Rivierenland, met ketenpartners en met andere omgevingsdiensten bereidt de ODR zich voor op de Omgevingswet.
- De ODR bereidt zich ook voor op de wet kwaliteitsborging bouw. Tussen het Rijk, VNG en andere belangenorganisaties worden nog gesprekken gevoerd hoe de WKB moet worden vormgegeven.
Risico's
Een risico zijn de stijgende kosten van de ODR. Deels komt dit door het stijgende aantal kleine vergunningaanvragen. Deze leveren de ODR meer werk op terwijl hier minder leges tegenover staan.
In 2020 hebben wij kritisch gekeken naar mogelijkheden om de kosten te beperken terwijl nog steeds aan alle wet- en regelgeving wordt voldaan. Wij onderzoeken nu ondermeer of het mogelijk is de kosten van de ODR door
te belasten aan projecten.
De gemeente West Betuwe heeft aangegeven de vergunningverleningtaken bij de ODR weg te halen. Dit kan financiele consequenties hebben voor de ODR als geheel.
Andere te vermelden risico's zijn: het voldoende beschikbaar zijn van gekwalificeerd personeel en de gevolgen van de Wet Kwaliteitsborging.Activiteiten
- Per 1 januari 2021 start de ODR met een nieuwe VTH-applicatie;
- Voor inwoners en bedrijven is niet alleen de inhoudelijke kwaliteit van ODR producten van belang, maar ook de klantgerichtheid. Het project Verbeteren klantgerichtheid is afgerond en heeft concrete verbeteringen opgeleverd.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
2.243
2.471
2.520
2.491
2.491
Resultaat
53
36
-207
-301
Eigen vermogen
1.527
1.398
1.080
1.051
Vreemd vermogen
5.659
5.758
5.583
5.408
Toelichting financiële ontwikkelingen
De bijdrage aan de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) 2021 tot en met 2024 is € 2.490.750 per jaar. Dit is conform de bestuursrapportage van de ODR en is € 124.000 minder dan oorspronkelijk geraamd. Naast de reguliere werkzaamheden die we van de ODR afnemen, huren we de ODR ook in voor extra taken zoals handhaving APV, Inter Gemeentelijk Project (IGP) en voor de voorbereiding op nieuwe wetgeving (zoals bijvoorbeeld het wegvallen van het Programma Aanpak Stikstof). Deze taken waren voorheen in het werkprogramma opgenomen, maar in 2021 registreren we deze apart. Wij reserveren hier een bedrag van € 100.000 voor. De totale kosten voor de ODR komen daarmee uit op € 2.590.750.
Een van de wetten waar de ODR zich in 2021 op moet voorbereiden is de Omgevingswet. Deze treedt per 1 januari 2022 in. De Omgevingswet zal gevolgen hebben voor de ODR organisatie. Welke gevolgen dit zijn worden op dit moment in beeld gebracht. Deels is de ODR hiervoor afhankelijk van keuzes die gemeenten maken. Het kan zijn dat de meerjarenbegroting moet worden aangepast op de nieuwe taken en werkzaamheden van de ODR onder de omgevingswet. - Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Regio Rivierenland
Omschrijving
De Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, onder andere van provinciaal en rijksbeleid. De regio ondersteunt de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht.
De regio Rivierenland voert taken uit op basis van het visiedocument 2016-2020. Daarin vallen drie speerpunten (Agribusiness, Economie en Logistiek, Recreatie &Toerisme) met daaronder acht opgaven. ( https://www.regiorivierenland.nl/wie-waarom-waar/regionaal-ambitiedocument ).
Het visiedocument wordt voor de komende jaren bijgesteld. De GR zorgt voor de regionale bestuurlijke afstemming bij grotere vraagstukken zoals o.a. de regiodeal, de regionale Ruimtelijke visie en de regionale energietransitie. De GR werkt samen met overheden, bedrijfsleven en andere partners om gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken. Dit vooral onder de naam Fruitdelta.Verder voert de GR taken uit op basis van contracten met de gemeente(n) zoals inkoop van de Jeugdzorg en leerlingen- en jeugdvervoer. Ook het toezicht op de leerplicht voert zij uit.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Maasdriel, West-Betuwe, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren..
Beleidskaders
Visiedocument Regio Rivierenland 2016-2020
Openbaar belang en doel
- Speerpunt Recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
- Speerpunt Logistieke hotspots: we komen in de top 3 logistieke hotspots van Nederland.
- Speerpunt Agribusiness: onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
- Inkoop: op een effectieve, doelmatige manier verzorgen, begeleiden en uitvoeren van (gezamenlijke) gemeentelijke aanbestedingen.
- Leerplicht: het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
- Sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De regeling heeft een algemeen bestuur waarin elke gemeente een vertegenwoordiger heeft. De stemverhoudingen in het algemeen bestuur zijn gebaseerd op inwonersaantallen. Gemeente Buren heeft 11/100 stemmen in het algemeen bestuur.
Andere overlegorganen binnen de regio zijn drie speerpuntberaden, stuurgroepen portefeuillehoudersoverleggen op deelterreinen zoals Wonen, Ruimtelijke ordening en Verkeer en vervoer, Wmo/Jeugd en Duurzaamheid.
Aandeel
Ontwikkelingen
- De focus in 2021 ligt op verdergaande samenwerking binnen Fruitdelta en het uitwerken van de regiodeal, waarvoor het Rijk € 7,5 miljoen aan cofinanciering heeft toegezegd.
- Het uitvoeren van de 8 opgaven uit het uitvoeringsplan Mobiliteit worden opgepakt.
- Er komt in 2021 een definitief bod voor de regionale energiestrategie.
- De vraag van inkooptrajecten is gestegen als gevolg van duurdere inhuur.
Risico's
We zien oplopende kosten voor contract gestuurde dienstverlening en loonkosten. Verder een nieuwe bijdrage voor deelname aan Logistics Valley Rivierenland van € 30.000,-.
Activiteiten
- Er is een nieuw visiedocument Regio Rivierenland in voorbereiding
- De regio heeft het op zich genomen om het informatieprotocol GR'en Rivierenland op te stellen. Deze is binnenkort afgerond.
- In 2021 gaat veel aandacht naar de uitvoering van de Regio Deal.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
207
214
223
233
233
Resultaat
Eigen vermogen
2.773
3.086
2.726
2.255
Vreemd vermogen
6.132
7.869
7.091
6.312
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regeling Regionaal Archief Rivierenland
Regionaal Archief Rivierenland
Omschrijving
Het gemeenschappelijk beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers in de archiefbewaarplaatsen in het werkgebied. Uitgangspunt daarbij is de gemeenschappelijke bestuurlijke verantwoordelijkheid voor alle naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefstukken.
- Het verlenen van diensten aan het publiek en de deelnemers.
- Het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
De gemeenten Buren, Culemborg, Maastriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe en Zaltbommel
Beleidskaders
Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Archief Rivierenland
Beleidsplan Regionaal Archief Rivierenland 2019-2021Openbaar belang en doel
Het RAR heeft tot doel het, binnen het samenwerkingsgebied, vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis en draagt in die hoedanigheid zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers. De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995).
Het RAR-beleidsplan 2019-2021 staat in het teken van e-depot, erfgoed, externe dienstverlening, expertise en efficiëntie.Bestuurlijk belang
Burgemeester de Boer is voorzitter van zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur van het Regeionaal Archief Rivierenland.
Aandeel
Ontwikkelingen
De Archiefwet 1995 wordt herzien. De invoeringsdatum van de nieuwe wet is nog niet bekend. De belangrijkste wijziging is dat de overbrengingstermijn voor permanent te bewaren archieven wijzigt naar 10 jaar i.p.v. 20 jaar zoals dat nu is. Dit betekent dat deelnemende gemeenten hun archieven eerder overdagen aan het Regionaal Archief Rivierenland.
Risico's
Het Regionaal Archief Rivierenland (RAR) hanteert de volgende uitgangspunten voor het risicomanagement:
Op basis van de begroting 2021 van de RAR bedraagt het ratio eind 2021 1,52. Dit is ruim boven de norm van 1,0.Activiteiten
- Ontsluiten van papieren erfgoed door deze te verwerven, bewerken, inventariseren en conserveren;
- Digitaliseren van de collectie en het instellen en in stand houden van een e-depot;
- Uitvoeren van inspectietaken en adviseren van de deelnemende gemeenten;
- Dienstverlening en educatie: het faciliteren van onderzoekers, kennisuitwisseling met onderzoekers, ontwikkelen educatielessen organiseren bijeenkomsten met onderwijs en historische kringen.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
268
273
294
287
299
Resultaat
8
137
Eigen vermogen
428
535
347
307
Vreemd vermogen
81
116
116
116
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Omschrijving
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Deelnemende partijen
De VRGZ vormt het samenwerkingsverband van:
- De 14 gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen en regio Rivierenland, zijnde Nijmegen, Wijchen, Druten, Berg en Dal, Heumen, Beuningen, West Maas en Waal, Maasdriel, Zaltbommel, West-Betwue, Buren en Culemborg en Neder-Betuwe, Tiel;
- De Regionale Ambulancevoorziening (RAV);
- De Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR);
- De brandweer.
Beleidskaders
Gemeenschappelijke regeling
Openbaar belang en doel
- Versterken proactief handelen;
- Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie;
- Verbeteren risicocommunicatie.
Deelname is verplicht op basis van de Wet op de veiligheidsregio's.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur waarin de burgemeester vertegenwoordigd is met een stem.
Aandeel
Ontwikkelingen
Verwijzen naar Regionaal Beleidsplan https://www.vrgz.nl/media/2534/12rbp-2020-2023-versie-06.pdf
Risico's
Verwijzen naar Regionaal Beleidsplan
Activiteiten
De intensieve samenwerking met partners, zoals we die de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, zet de Veiligheidsregio voort en bouwen ze waar wenselijk verder uit. De samenwerking wordt nog beter gefaciliteerd en geborgd door de informatie-uitwisseling te versterken en de informatiestromen beter te managen. Daarom is een project gestart dat de verschillende behoeften aan interne en externe informatievoorziening bundelt in de ontwikkeling van ons informatiemanagement.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
1.916
1.986
2.089
2.211
2.211
Resultaat
-86
94
Eigen vermogen
3.945
3.285
3.085
2.885
Vreemd vermogen
63.861
64.335
68.400
68.427
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regeling Werkzaak
Werkzaak
Omschrijving
GR Werkzaak doet de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW) voor Burense werkzoekenden die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de GR Lander conform de WSW. Vanaf 2015 is de WSW afgesloten voor nieuwe instroom van werkzoekenden. Nu moeten alle werkzoekenden (ook de arbeidsgehandicapte medewerkers) zich via de Participatiewet melden bij de gemeente voor de nodige ondersteuning.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
De gemeenten: Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Beleidskaders
- Wet Sociale Werkvoorziening
- Wet Inburgering Nieuwkomers (ingangsdatum 1-7-2021)Openbaar belang en doel
Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW).
Bestuurlijk belang
Wel continueren.
Aandeel
Ontwikkelingen
De afgelopen jaren lag de focus op het op orde krijgen van de primaire processen.
Werkzaak scoort hoger op inhoudelijke doelstellingen dan de landelijke gemiddelden, met name valt hier te noemen de overhead die minder dan 10% is.
Het begrotingsmodel is aangepast op de gemeentelijke begrotingsgrondslagen en de prijsindexaties. Per saldo resulteert deze aanpassing in de begroting 2021 in een stijging van de totale gemeentelijke bijdrage met ca 1,0 miljoen euro. Dit is het gevolg van een daling van de gemeentelijke bijdragen in het subsidieresultaat met 2,0 miljoen euro, gekoppeld aan een stijging van de bijdrage in bedrijfsvoering met 3,0 miljoen euro. Gemeente Buren heeft een relatief jong bestand WSW-ers waardoor het subsidieresultaat de komende jaren in verhouding waarschijnlijk sneller groter wordt dan bij de andere deelnemende gemeenten. Wellicht wordt de verdeelsleutel voor de bedrijfsvoeringskosten aangepast, dit zal waarschijnlijk nadelig uitpakken voor gemeente Buren.
Daarnaast zal GR Werkzaak Rivierenland een regionale rol gaan spelen in de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering Nieuwkomers per 1 juli 2021.Risico's
De weerstandscapaciteit van Werkzaak Rivierenland is niet voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen. Er zijn door Werkzaak vanuit beleid en bedrijfsvoerings risico's geïnventariseerd. Het totale netto risicobedrag is € 3,7 miljoen euro, terwijl het plafond voor het weerstandsvermogen is bepaald op 3% van de totale lasten in de begroting, een bedrag van € 2,8 miljoen euro.
Er zijn financiële risico's die beïnvloedbaar zijn door GR Werkzaak (zoals het verlies van grote werkgevers, groei van niet plaatsbare mensen, te weinig geschikt aanbod voor de vraag, of verandering van beleid gemeenten). Daarnaast zijn er niet te beïnvloeden financiële risico's (zoals hoogte bezuinigingen, aantal mensen in de regeling en de hoogte van de SW-lonen). GR Werkzaak zet in op de risico-onderdelen die beheersbaar zijn.Activiteiten
De uitvoering van de WSW voor de werkzoekenden uit onze gemeente die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER volgens de WSW.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
2.565
2.090
2.425
2.470
2.560
Resultaat
Eigen vermogen
5.872
1.798
1.758
1.608
1.208
Vreemd vermogen
26.679
17.070
16.961
16.837
16.400
Toelichting financiële ontwikkelingen
Toelichting op de bijdragen (boven- en onderstaande cijfers zijn afgerond):
2016: €-355.000 euro betreft de afwikkeling van voorganger Lander
2017: € -128.000 is resultaat 2016
2018: € 40.500 resultaat 2017
2019: € -418.500 betreft afwikkeling Lander / teruggaaf startkostenDe trend is dat bedrijfsvoeringskosten van de uitvoeringsorganisatie GR Werkzaak Rivierenland en ook het zogenaamde "WSW-gat" (verschil tussen de WSW-rijksbijdragen en de -vergoedingen) toenemen voor de gemeente Buren. Dit hangt samen met aanpassingen van de verdeelsleutel voor de bedrijfsvoeringskostenen. Daarnaast neemt het aantal WSW-vergoedingen niet in dezelfde trend af als de hoogte van de rijksbijdragen, met andere woorden er wordt uitgegaan door het Rijk van een lager aantal dan gemeente Buren in werkelijkheid heeft. Het gaat om een aflopende regeling waarbij alleen sprake is van uitstroom, geen instroom.
Vennootschappen
- Vennootschappen BV Logistics Valley Rivierenland
BV Logistics Valley Rivierenland
Omschrijving
Logistics Valley Rivierenland is een samenwerkingsverband tussen logistieke ondernemingen, lokale en regionale overheden en onderwijs (de zogenaamde triple-helix), met als missie ‘samen sterk voor logistiek in Rivierenland’. Daartoe zet zij in op drie kerntaken:
- Logistics Valley Rivierenland bouwt een bestuurlijk fundament met strategische stakeholders uit de triple helix.
- Logistics Valley Rivierenland zet in op ondernemersgedreven initiatieven en projecten van bestaande logistieke ondernemers in de Regio Rivierenland. Via deze initiatieven plukken ondernemers de concrete vruchten van samenwerking. Onderwerpen liggen het terrein van arbeidsmarkt, innovatie en duurzaamheid.
- Logistics Valley Rivierenland probeert met alle stakeholders de trots op logistiek in de regio te laten groeien. Via bijeenkomsten in ons clubgebouw (Huis van de Logistiek op Medel), nieuwsbrieven, persuitingen, presentaties en andere communicatie-activiteiten.
Juridische vorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Tiel
Deelnemende partijen
De drie O-s:
Onderwijs
Ondernemers
Overheid: het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, West-Betuwe, Maasdriel, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.Deelname is niet verplicht.
De drie Gelderse logistieke hotspots, onderwijs- en kenniscentra als de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en ROC’s en uitvoeringsorganisatie Oost NL zijn bij Logistics Valley aangesloten.Beleidskaders
Openbaar belang en doel
We willen onze positie in de top 5 van logistieke hotspots in Nederland behouden.
Logistics Valley verbindt ondernemers, overheid en kenniscentra voor een krachtig, duurzaam en innovatief logistiek Gelderland.
Bestuurlijk belang
Stichtingbestuur. Buren stemgerechtigd en %-aandeel in stemverhouding.
We werken samen aan een sterke Gelderse economie.
Aandeel
Ontwikkelingen
Risico's
De weerstandscapaciteit van Logistics Valley Rivierenland is wel / niet voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen. Daarmee zijn er geen risico’s van materiële betekenis in relatie tot de financiële positie waarvoor geen maatregelen zijn getroffen door Logistics Valley Rivierenland.
Activiteiten
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Vennootschappen BV Recreatiemaatschappij Uiterwaarde
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde
Omschrijving
Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald ten behoeve van toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen.
Kernactiviteit: het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief-toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied
Juridische vorm
Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats
Kerk-Avezaath
Deelnemende partijen
Gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Maas en Waal, West Betuwe, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam, Arnhem, Lingewaard en Overbetuwe
Nee.Ja/Nee. Komt voort uit het voormalige Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal.
Beleidskaders
Openbaar belang en doel
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde is een onderneming, die is gericht op het behartigen van maatschappelijke taken, zoals omschreven in de kernactiviteit.
Bestuurlijk belang
1. Raad van Commissarissen. Gemeenten zijn hierin vertegenwoordigd.
2. Algemeen bestuur Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal. Vertegenwoordigd door portefeuillehouder recreatie en toerisme. Stemverhouding: elk lid een stem. Minimale invloed op het beleid van de besloten vennootschap via de vergadering van aandeelhouders. Buren stemgerechtigd met welk %-aandeel in stemverhouding?Wel / niet continueren
Aandeel
Ontwikkelingen
Risico's
Er zijn geen risicovolle ontwikkelingen. Geen financiële risico's: is een besloten vennootschap. Er hoeft jaarlijks geen bijdrage betaald te worden.
Activiteiten
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting financiële ontwikkelingen
- Vennootschappen NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Omschrijving
BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.
Juridische vorm
Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemende partijen
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een bank die volledig in overheidsbezit is. De helft van de aandelen is van de Staat. De andere 50% is van de gemeenten, hoogheemraadschappen en provincies.
De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het Rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald.
Beleidskaders
Er zijn talloze (wettelijke) beleidskaders waar de BNG aan moet voldoen zoals de Nederlandse of Europese fiscale en financiële regelgeving, beloningsbeleid voor instellingen en het dividendbeleid. De aandeelhouders hebben geen bemoeienis met
de dagelijke gang van zaken binnen de bank. Jaarlijks wordt in de algemene vergadering van aandeelhouders een besluit genomen over de hoogte van de dividenduitkering.Openbaar belang en doel
De BNG draagt bij aan de algemene dekkingsmiddelen van onze gemeentelijke organisatie. De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen.
Bestuurlijk belang
De aandeelhouders oefenen invloed uit door de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersvergadering. Het aantal aandelen van de BNG bedraagt 55.690.720. We bezitten 23.953 aandelen. Dit is 0,04% van het totaal aan aandelen.
Wel continuerenAandeel
Ontwikkelingen
De ECB heeft aan kredietinstellingen die onder haar toezicht staan, zoals de BNG, een dringende aanbeveling gedaan om dividenduitkeringen op te schorten tot in elk geval 1 oktober 2020 of dividenduitkeringen over 2019 te schrappen.
De reden hiervoor is de significante schok die de coronapandemie de economie toebrengt en de rol die voor banken is voorzien om de effecten daarvan zoveel als mogelijk te mitigeren. De toezichthouder verwacht van banken dat zij
zich tot het uiterste inspannen om hun klanten te helpen en hun vermogen maximaal beschikbaar houden om te investeren in de kredietverlening aan hun klanten. De BNG heeft daarom besloten de dividendbetalingen uit te stellen tot in
elk geval 1 januari 2021.Risico's
Het risicobeheer van BNG Bank is gericht op handhaving van het veilige risicoprofiel van de bank zoals dat tot uitdrukking komt in de uitstekende externe ratings. In 2017 is de hoogst haalbare risicorating behaald.
Daarnaast bleef de BNG binnen haar zogenoemde Risk Appetite, die is vastgelegd in het Risk Appetite Statement 2017. Deze risicorapportage wordt ieder kwartaal opgesteld door BNG Risk Management en wordt in 2019 doorontwikkeld.De bank hanteert een streng beveiligingsbeleid, interne richtlijnen en procedures om de veiligheid van de bedrijfsvoering te waarborgen en te voldoen aan relevante wet- en regelgeving. Naast de aanwezige procedurele en technische beveiligingsmaatregelen worden medewerkers
getraind om het risicobewustzijn scherp te houden. Een belangrijk punt van aandacht is de beperking en beheersing van de beveiligingsrisico’s die een gevolg zijn van internetgerelateerde dreigingen.De weerstandscapaciteit van de Bank Nederlandse Gemeenten is wel voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen. Daarmee zijn er geen risico’s van materiële betekenis in relatie tot de financiële positie waarvoor geen maatregelen zijn getroffen door de Bank Nederlandse Gemeenten.
Activiteiten
BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
60.601
68.266
30.000
30.000
30.000
Resultaat
Eigen vermogen
4.991.000
4.887.000
4.900.000
4.900.000
Vreemd vermogen
132.518.000
144.802.000
162.129.000
170.000.000
Toelichting financiële ontwikkelingen
Vanaf 2020 is de dividenduitkering onzekerder geworden door de richtlijnen van de ECB in onzekere economische tijden door de coronamaatregelen. De ECB heeft de algemene richtlijn aan banken meegegeven om voorlopig geen
dividenduitkeringen te doen of om deze in ieder geval tot na 1 januari 2021 uit te stellen. DE BNG is wel van plan om uitgesteld dividenduitkeringen te doen op een nader te bepalen tijdstip, gezien ook haar bijzondere positie. - Vennootschappen NV Vitens
NV Vitens
Omschrijving
Vitens is onze drinkwaterleverancier en het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Ze voorzien de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van betrouwbaar drinkwater.
Juridische vorm
Vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Deelnemende partijen
De aandelen van Vitens zijn voor 100% in handen van provincies en gemeenten. Het dagelijkse bestuur van het drinkwaterbedrijf is in handen van de verschillende raden en commissies. Deelname is niet verplicht, maar de aandelen zijn moeilijk verhandelbaar.
Beleidskaders
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de aandeelhouders. Wij hebben geen directe bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering. Dan wordt er gestemd over nieuwe tariefvoorstellen en wordt het jaarverslag besproken. De publieke aandeelhouders krijgen jaarlijks dividend uitgekeerd.
Openbaar belang en doel
Vitens draagt bij aan onze algemene dekkingsmiddelen.
Het continu leveren van topkwaliteit drinkwater tegen een lage prijs blijft altijd de kerntaak van Vitens. Door innovatie en efficiënte bedrijfsvoering wil Vitens de operationele kosten laag houden zonder af te doen aan kwaliteit of leveringscontinuïteit.Bestuurlijk belang
Het aantal aandelen van Vitens bedraagt 5.777.247. De gemeente Buren bezit 24.035 aandelen. Dit is 0,416%.
Wel continueren.Aandeel
Ontwikkelingen
Het jaarplan 2020-2022 van Vitens laat een trendbreuk zien ten opzichte van 2019. Belangrijkste ontwikkelingen die hieraan ten grondslag liggen zijn:
- Meer vraag naar drinkwater, waardoor investeringen nodig zijn in extra capaciteit;
- Op basis van investeringsprognose bovengrondse infrastructuur loopt het investeringsbedrag verder op;
- De investeringsprognose Ondergrondse Infra model laat een stijging zien in de vervanging van leidingen. Meer leidingen worden gesaneerd om het aantal storingen en de bijbehorende Ondermaatse Leverings Minuten (OLM) niet te laten stijgen;
- De uitvoering van het Strategisch Initiatief Reserves is in volle gang om in de komende tien jaar de Reserves tot het benodigde niveau op te bouwen;
- De investeringen in Bedrijfsvoering nemen de komende jaren toe. Dit om Vitens te faciliteren om data gestuurd water te maken en te leveren. Denk hierbij bijv. aan de implementatie van SAP/HANA en cybersecurity;
- Blijvend hoog niveau aan nieuwe aansluitingen (economische hoogconjunctuur);
- Klimaatverandering met extremere periodes van droogte en natheid.
Op de langere termijn verwacht Vitens het hogere investeringsniveau nodig te hebben om aan de drinkwatervraag te kunnen blijven voldoen, de effecten van klimaatverandering op te kunnen vangen en te voldoen aan wet- en regelgeving. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op het balanstotaal (toename), rentedragende schulden (toename aan te trekken financiering), solvabiliteit en het uit te keren dividend. Deze ontwikkelingen zijn meegenomen in de herziening van het financieel beleid zoals in het voorjaar van 2019 door de AvA is goedgekeurd.
Risico's
Door het onder druk staan van de resultaten van Vitens zal de didivenduitkering Vitens lager uitvallen dan voorheen.
De weerstandscapaciteit van Vitens is wel voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen. Daarmee zijn er geen risico’s van materiële betekenis in relatie tot de financiële positie waarvoor geen maatregelen zijn genomen.
Activiteiten
Vitens heeft een belangrijke taak in de samenleving. Dit is de plicht om te zorgen voor goed en genoeg drinkwater voor de samenleving en daarbij hoort bij dat Vitens zich verantwoord gedragen. Door economische groei, bevolkingsgroei en klimaatverandering zal de vraag naar drinkwater alleen maar toenemen.
Website
Financiële informatie
(Bedragen x € 1.000)Rekening 2018
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2024
Bijdrage gemeente
67.419
18.387
30.000
30.000
Resultaat
Eigen vermogen
533.000
533.200
533.200
533.200
5.332.000.000
Vreemd vermogen
1.826.300
1.766.500
1.766.500
1.766.500
1.766.500.000
Toelichting financiële ontwikkelingen
Door wettelijke regels zijn vanaf 2019 de dividenduitkeringen van waterleveranciers zoals Vitens aan banden gelegd. Daarnaast is het aandeelhoudersbesluit genomen om de dividenduitkering over 2019 in 2020 op 0 te stellen, ook in verband met grote investeringen.