BEGROTING 2021

Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Algemeen
Op basis van meerjarenplanningen voeren we jaarlijks onderhoudswerkzaamheden uit aan de wegen. Bij de uitvoering hanteren we de uitgangspunten en de randvoorwaarden die vastliggen in het beheerplan wegen 2020-2025.

Beleid
De actuele beleidskaders uit 2016 zijn overgenomen in de oplegnotitie van de beheerplannen 'Integraal overzicht beheerplannen openbare ruimte 2020' en dienen als voortgezet kader voor de periode 2020 tot en met 2025. Het beheerplan wegen 2020 t/m 2025 is één van de onderleggers van deze oplegnotitie. Het vastgestelde kwaliteitsniveau voor de jaren 2021 en 2022 is 'laag'. Vanaf 2023 is het kwaliteitsniveau weer vastgesteld op 'Basis'. De toegepaste beheersystematiek is gelijk aan de ontwikkelde beheersystematiek openbare ruimte van de CROW.

Financiële middelen

  • Voor klein onderhoud is structureel € 136.800 beschikbaar. Dit budget is bedoeld voor herstelwerkzaamheden aan de verhardingen in de openbare ruimte. Deze werkzaamheden bestaan uit het repareren van gaten in het wegdek, herstellen van tegelwerk in het voetpad of het rechtzetten van verkeerspalen e.d.;
  • Voor groot onderhoud is in 2021 en 2022 € 2.376.000 beschikbaar. Vanaf 2023 is € 2.726.000 beschikbaar. Dit bedrag is lager dan genoemd in het beheerplan. Eerst huurden we een gegevensbeheerder in en brachten we de kosten ten laste van de voorziening. Wij willen deze kennis in onze organisatie borgen. Hiervoor bieden wij u een voorstel voor nieuw beleid aan bij deze begroting;
  • Groot onderhoud betreft onder andere het geheel of gedeeltelijk herstraten van een rijbaan of parkeerstrook, het asfalteren van rijbanen of het aanbrengen van een slijtlaag;
  • Groot onderhoud bekostigen we uit de voorziening. Deze kosten komen periodiek (niet jaarlijks) voor. Omdat de uitgaven per jaar fluctueren, gebruiken we de voorziening wegen als egalisatievoorziening;
  • De voorziening is toereikend om het onderhoudsprogramma uit te voeren;
  • In 2021 is ruim € 1,4 miljoen beschikbaar voor vervanging (rehabilitatie). Het betreft de Aalsdijk in Buren en Spilbergen in Ommeren;
  • Er is geen sprake van achterstallig onderhoud;
  • Via een jaarlijkse inspectie van de wegen bepalen we aan welke wegen onderhoudswerkzaamheden moeten plaatsvinden.

Risico's

  • De prijzen van grondstoffen, waaronder olie, fluctueren sterk;
  • Door geen uitvoering te geven aan de voorgestelde rehabilitaties zal het benodigde budget van groot onderhoud extra worden belast;
  • Door veranderingen in het klimaat staan we voor nieuwe uitdagingen. Bij een te veel aan regenwater verzadigt de fundering en bij langdurige droogte gaat de ondergrond van klei scheuren. Nieuwe schadebeelden treden op, zoals het reflecteren van verzakkingen en/of scheurvorming;
  • De voorziening is toereikend. Wij monitoren jaarlijks of dat ook zo blijft. Verlaging van de storting betekent een in het rood lopende voorziening.

Doorkijk voorziening wegen

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2020 15:29:16 met de export van 10/13/2020 14:31:17