BEGROTING 2021

Programmaplan

2. Fysieke leefomgeving

Naam activiteit

Jaar realisatie

2.1.1 Verduurzamen openbare ruimte

2022

Grote delen van de infrastructuur, beplantingen en andere delen van de fysieke leefomgeving die in de naoorlogse periode zijn gerealiseerd gaan wij vervangen. Met het oog op onderwerpen als hittestress, wateroverlast en biodiversiteit zoeken we verbinding tussen de inrichting en het beheer van onze openbare ruimte en de maatschappelijke opgaven op andere beleidsterreinen. Daarom leggen we in onze beheerplannen ook de verbinding met onze strategische opgaven zoals duurzaamheid.

2.1.2 Vertalen landschapsontwikkelingsplan naar omgevingsvisie

2022

Het uitgangspunt is dat de actualisatie van het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) er onder andere voor moet zorgen dat het thema landschap soepel opgenomen kan worden in de producten voor de Omgevingswet (omgevingsvisie, -plan en -programma’s). De actualisatie van het LOP kunnen wij na afronding van de omgevingsvisie starten. De afronding van de actualisatie staat gepland op 2022.

2.1.3 Vaststellen nota dierenwelzijn

2021

Gemeenten zijn medeverantwoordelijk voor de dieren binnen hun grenzen en veel besluiten en handelingen van de gemeente zijn van invloed op het welzijn van dieren. Om die redenen is het van belang dat de gemeente in haar beleid aandacht besteedt aan dierenwelzijn en een diervriendelijk beleid opstelt. In 2021 gaan we een dierenwelzijnsnota voor onze gemeente opstellen.

2.1.4 Uitvoeren reguliere werkzaamheden

  • Op het gebied van het openbaar groen gaan wij in 2021 een uitvoeringsprogramma achterstallig groen opstellen.
  • Op het gebied van wegen speelt het volgende: De Zeeg te Zoelen en de Breedslagseweg te Maurik hebben een nieuwe fundering nodig. In 2021 gaan we uitvoering geven aan de benodigde werkzaamheden.

2.2.1 Vaststellen nieuw Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan

2021

Het huidige Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan is opgesteld in 2005 en kan niet meer als een samenhangend verkeer- en vervoersbeleid worden beschouwd. Gezien de nieuwe ontwikkelingen op landelijk en lokaal niveau is het noodzakelijk om de visie op het verkeer en vervoer te actualiseren. Gekozen is om de Omgevingsvisie en Mobiliteitsvisie gelijk op te laten lopen. Wij leggen u deze in de eerste helft van 2021 voor.

2.2.2 Realiseren uitvoeringsplan mobiliteit regio 2019-2022

2022

In het Uitvoeringsplan Mobiliteit 2019-2022 staan acht hoofdopgaven. Dit zijn:

  • Verbeteren van (internationale) verbindingen
  • Robuust hoofdwegennet en leefbare kernen
  • Kwalitatieve spoorverbindingen voor bereikbaarheid van banen
  • Toekomstbestendig en veilig fietsnetwerk
  • Sterk en verbindend openbaar vervoer
  • Overstap naar schone mobiliteit
  • Inspelen op nieuwe trends: slimme mobiliteit
  • Slimme logistiek

Verder werken wij mee aan de ontwikkeling van een regionale visie op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Hiermee gaan we structureel aandacht schenken aan verkeersveiligheid, door risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen.

2.3.1 Vaststellen Warmtevisie

2021

De warmtevisie voor onze gemeente is eind 2021 gereed, inclusief de planning voor de aanpak van de eerste wijken/kernen in de periode 2022–2030.

2.3.2 Vaststellen beleidsplan circulaire economie

2021

Wij stellen in 2021 een beleidsplan circulaire economie op. Deze kunt u in het najaar van 2021 vaststellen. Met het beleidsplan circulaire economie kan onze gemeente een start maken met het opzetten en organiseren van kringlopen voor hergebruik door het eigen beleid daarop in te richten. Het gaat bijvoorbeeld om inkoop- en aanbesteding, woningbouw en eigen vastgoed.

2.3.3 Uitvoeren Energietransitie

2030

Na de vaststelling van de beleidsplannen zon en wind en de Regionale Energie Strategie zijn de zoekgebieden voor de ontwikkeling van zon- en windenergie bekend. In 2021 starten wij de voorbereidingen van de eerste vier grootschalige zonne- of windenergie projecten in onze gemeente. Het kan gaan om een verkenning, maar mogelijk ook de eerste stappen richting een realisatie.

2.3.4 Opstellen lokaal realisatieplan Regionale Klimaat Adaptatie Strategie

2021

In 2021 stellen wij een lokaal realisatieplan op voor het uitvoeren van de Regionale Klimaat Adaptatie Strategie (RAS), inclusief regionale uitvoeringsagenda. Dit met  concrete maatregelen, bijvoorbeeld tegen verdroging of wateroverlast bij zwaardere buien, door de berging van water en infiltratie in de bodem te verruimen. Daar is ook de biodiversiteit bij gebaat.

Kengetallen

Naam kengetal

Streef

Jaar

Werkelijk

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2018

2020

2021

2024

Doden na verkeersongeval

0

1

3

0

0

0

Toelichting kengetal

Het aantal doden na verkeersongevallen in onze gemeente.

Toelichting ontwikkeling

In 2019 waren er in onze gemeente geen doden na een verkeersongeval. We streven er uiteraard naar dat dit zo blijft de komende jaren. Onze invloed is echter beperkt, niet alle wegen in onze gemeente zijn in ons eigendom. Toch willen we deze cijfers tonen, het kan zijn dat deze indicator in de toekomst een trend weergeeft waar u op zou willen handelen. Om een compleet beeld te geven nemen we hier alle gegevens van de afgelopen vijf jaar op.

Het aantal doden na verkeersongevallen in onze gemeente:
2015: 1
2016: 1
2017: 3
2018: 3
2019: 0

Gewonden na verkeersongeval

22

8

10

10

5

Toelichting kengetal

Het aantal gewonden na verkeersongevallen in onze gemeente.

Toelichting ontwikkeling

Het aantal gewonden na verkeersongevallen fluctueerde de afgelopen jaren. De afgelopen vijf jaar waren er gemiddeld 15 gewonden na verkeersongevallen per jaar. Doormiddel van onze inspanning op het gebied van verkeersveiligheid verwachten wij dat de komende jaren het aantal gewonden na verkeersongevallen daalt. Onze invloed is echter beperkt, niet alle wegen in onze gemeente zijn ook eigendom van onze gemeente. Toch willen we deze cijfers tonen, het kan zijn dat deze indicator in de toekomst een trend weergeeft waar u op zou willen sturen. Om een compleet beeld te geven nemen we hier alle gegevens van de afgelopen vijf jaar op.
Het aantal gewonden na verkeersongevallen in onze gemeente:
2015: 13
2016: 22
2017: 12
2018: 8
2019: 15

Verkeersongevallen

149

127

Toelichting kengetal

Het aantal verkeersongevallen in onze gemeente

Toelichting ontwikkeling

Verbonden partijen

Naam

Bestuurlijk belang en doel

Bijdrage
2021

Avri

Afval
De Avri is verantwoordelijk voor de afvalinzameling in onze gemeente. In 2019 is het omgekeerd inzamelen van grondstoffen in de regio ingevoerd. Dit heeft een positief effect gehad op de hoeveelheid ingezamelde restafval.
Het ingevoerde beleid gaat de Avri in 2021 verder vorm geven met als doel een verdere reductie van restafval en inzameling van zo schoon mogelijke grondstoffen.

IBOR
De Avri verricht voor onze gemeente het beheer van en onderhoud aan de openbare ruimte. Ook de samenhangende klachten en meldingen vallen onder deze werkzaamheden.

355

Activiteiten

  • In 2021 zal de Avri, mede op verzoek van het algemeen bestuur, veel aandacht hebben voor gedragsverandering van inwoners ten aanzien van afval scheiden. Het niet juist aanbieden van afval zorgt voor afgekeurde ladingen grondstoffen, waardoor veel extra kosten ontstaan die met meer voorlichting voorkomen kunnen worden. Zowel de Avri als de inwoners zijn beide gebaat bij (het verschaffen van) meer duidelijkheid over wat optimaal scheidingsgedrag is en hoe we dit samen kunnen bereiken.
  • De Avri gaat samen met gemeenten kijken hoe we in de toekomst om zullen gaan met de opbrengsten van oud -papier voor verenigingen. Alternatieven worden in de vorm van pilots onderzocht.
Deze pagina is gebouwd op 10/13/2020 15:29:16 met de export van 10/13/2020 14:31:17