Naam activiteit | Jaar realisatie |
---|---|
2.1.1 Verduurzamen openbare ruimte | 2022 |
Grote delen van de infrastructuur, beplantingen en andere delen van de fysieke leefomgeving die in de naoorlogse periode zijn gerealiseerd gaan wij vervangen. Met het oog op onderwerpen als hittestress, wateroverlast en biodiversiteit zoeken we verbinding tussen de inrichting en het beheer van onze openbare ruimte en de maatschappelijke opgaven op andere beleidsterreinen. Daarom leggen we in onze beheerplannen ook de verbinding met onze strategische opgaven zoals duurzaamheid. | |
2.1.2 Vertalen landschapsontwikkelingsplan naar omgevingsvisie | 2022 |
Het uitgangspunt is dat de actualisatie van het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) er onder andere voor moet zorgen dat het thema landschap soepel opgenomen kan worden in de producten voor de Omgevingswet (omgevingsvisie, -plan en -programma’s). De actualisatie van het LOP kunnen wij na afronding van de omgevingsvisie starten. De afronding van de actualisatie staat gepland op 2022. | |
2.1.3 Vaststellen nota dierenwelzijn | 2021 |
Gemeenten zijn medeverantwoordelijk voor de dieren binnen hun grenzen en veel besluiten en handelingen van de gemeente zijn van invloed op het welzijn van dieren. Om die redenen is het van belang dat de gemeente in haar beleid aandacht besteedt aan dierenwelzijn en een diervriendelijk beleid opstelt. In 2021 gaan we een dierenwelzijnsnota voor onze gemeente opstellen. | |
2.1.4 Uitvoeren reguliere werkzaamheden | |
| |
2.2.1 Vaststellen nieuw Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan | 2021 |
Het huidige Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan is opgesteld in 2005 en kan niet meer als een samenhangend verkeer- en vervoersbeleid worden beschouwd. Gezien de nieuwe ontwikkelingen op landelijk en lokaal niveau is het noodzakelijk om de visie op het verkeer en vervoer te actualiseren. Gekozen is om de Omgevingsvisie en Mobiliteitsvisie gelijk op te laten lopen. Wij leggen u deze in de eerste helft van 2021 voor. | |
2.2.2 Realiseren uitvoeringsplan mobiliteit regio 2019-2022 | 2022 |
In het Uitvoeringsplan Mobiliteit 2019-2022 staan acht hoofdopgaven. Dit zijn:
Verder werken wij mee aan de ontwikkeling van een regionale visie op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Hiermee gaan we structureel aandacht schenken aan verkeersveiligheid, door risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen. | |
2.3.1 Vaststellen Warmtevisie | 2021 |
De warmtevisie voor onze gemeente is eind 2021 gereed, inclusief de planning voor de aanpak van de eerste wijken/kernen in de periode 2022–2030. | |
2.3.2 Vaststellen beleidsplan circulaire economie | 2021 |
Wij stellen in 2021 een beleidsplan circulaire economie op. Deze kunt u in het najaar van 2021 vaststellen. Met het beleidsplan circulaire economie kan onze gemeente een start maken met het opzetten en organiseren van kringlopen voor hergebruik door het eigen beleid daarop in te richten. Het gaat bijvoorbeeld om inkoop- en aanbesteding, woningbouw en eigen vastgoed. | |
2.3.3 Uitvoeren Energietransitie | 2030 |
Na de vaststelling van de beleidsplannen zon en wind en de Regionale Energie Strategie zijn de zoekgebieden voor de ontwikkeling van zon- en windenergie bekend. In 2021 starten wij de voorbereidingen van de eerste vier grootschalige zonne- of windenergie projecten in onze gemeente. Het kan gaan om een verkenning, maar mogelijk ook de eerste stappen richting een realisatie. | |
2.3.4 Opstellen lokaal realisatieplan Regionale Klimaat Adaptatie Strategie | 2021 |
In 2021 stellen wij een lokaal realisatieplan op voor het uitvoeren van de Regionale Klimaat Adaptatie Strategie (RAS), inclusief regionale uitvoeringsagenda. Dit met concrete maatregelen, bijvoorbeeld tegen verdroging of wateroverlast bij zwaardere buien, door de berging van water en infiltratie in de bodem te verruimen. Daar is ook de biodiversiteit bij gebaat. |
Kengetallen
Naam kengetal | Streef | Jaar | Werkelijk | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2018 | 2020 | 2021 | 2024 | |
Doden na verkeersongeval | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | ||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het aantal doden na verkeersongevallen in onze gemeente. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
In 2019 waren er in onze gemeente geen doden na een verkeersongeval. We streven er uiteraard naar dat dit zo blijft de komende jaren. Onze invloed is echter beperkt, niet alle wegen in onze gemeente zijn in ons eigendom. Toch willen we deze cijfers tonen, het kan zijn dat deze indicator in de toekomst een trend weergeeft waar u op zou willen handelen. Om een compleet beeld te geven nemen we hier alle gegevens van de afgelopen vijf jaar op. Het aantal doden na verkeersongevallen in onze gemeente: | ||||||||
Gewonden na verkeersongeval | 22 | 8 | 10 | 10 | 5 | |||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het aantal gewonden na verkeersongevallen in onze gemeente. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Het aantal gewonden na verkeersongevallen fluctueerde de afgelopen jaren. De afgelopen vijf jaar waren er gemiddeld 15 gewonden na verkeersongevallen per jaar. Doormiddel van onze inspanning op het gebied van verkeersveiligheid verwachten wij dat de komende jaren het aantal gewonden na verkeersongevallen daalt. Onze invloed is echter beperkt, niet alle wegen in onze gemeente zijn ook eigendom van onze gemeente. Toch willen we deze cijfers tonen, het kan zijn dat deze indicator in de toekomst een trend weergeeft waar u op zou willen sturen. Om een compleet beeld te geven nemen we hier alle gegevens van de afgelopen vijf jaar op. | ||||||||
Verkeersongevallen | 149 | 127 | ||||||
Toelichting kengetal | ||||||||
Het aantal verkeersongevallen in onze gemeente | ||||||||
Toelichting ontwikkeling |
Verbonden partijen
Naam | Bestuurlijk belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Avri | Afval IBOR | 355 |
Activiteiten | ||
|